عوامل اصلی کاربرد فناوری در فرآیند آموزش در مدارس شهرستان بابل

پیام:
چکیده:
مقدمه

فناوری ارتباطات و اطلاعات در طی زمانی کوتاه، توانسته است به یکی از اجزای اساسی تشکیل دهنده جوامع مدرن تبدیل شود. امروزه درک فناوری ارتباطات و اطلاعات و تسلط بر مهارتها و مفاهیم آن به عنوان بخشی از هسته مرکزی آموزش و پرورش این جوامع مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اصلی کاربرد فناوری در فرآیند آموزش در مدارس و اولویت بندی این عوامل با در نظر گرفتن اهمیت فناوری اطلاعات در مدارس با استفاده از آزمون تحلیل عاملی، انجام شده است.

مواد و روش ها

این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن کلیه معلمان مدارس شهرستان بابل در سال تحصیلی 91- 1390 به تعداد 3381 نفر بود. انتخاب تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی-مورگان انجام شد. تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای بر حسب دوره تحصیلی انتخاب شدند. برای شناسایی کاربرد فناوری در آموزش توسط معلمان، از پرسشنامه فرم فارسی مقیاس نگرش نسبت به کاربرد فناوری در آموزش، استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل آماری، از آزمون تحلیل عاملی بهره گرفته شد.

نتایج

یافته ها نشان داد که کاربرد فناوری در فرآیند آموزش توسط معلمان، در دوازده عامل مهم قرار دارد که عامل اصلی عبارت است از: کاربرد فناوری در فرآیند تدریس و جلوگیری از اتلاف وقت می باشد.

نتیجه گیری

برگزاری دوره آموزش فناوری در فرآیند تدریس برای معلمان به منظور ارتقاء دانش و عملکرد آنها در استفاده از فناوری اطلاعات از جمله پیشنهادات عملی برای بهبود امور در این راستا میباشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1105417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!