شناسایی و رتبه بندی مولفه های سنجش موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی دانشگاه ها با رویکرد تحلیل شبکه فازی

چکیده:
مقدمه
در عصر حاضر اینترنت باعث رقم زدن دنیای مجازی و انگیزه ای برای دانشگاه ها شده است تا در یادگیری الکترونیکی سرمایه گذاری کرده و برای کسب موفقیت در استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی و سنجش میزان موفقیت این سیستم ها تلاش کنند. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های سنجش موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی دانشگاه ها با رویکرد تحلیل شبکه فازی صورت پذیرفته است.
مواد و روش ها
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر طرح تحقیق (توصیفی-پیمایشی) است. جامعه آماری متشکل از کاربران سیستم های یادگیری الکترونیکی دانشگاه سیستان و بلوچستان و خبرگان یادگیری الکترونیکی می باشد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای هر عامل به صورت جداگانه و برای کل پرسشنامه به دست آمده است. ضریب پایایی کل سوالات، 959/0 است که حکایت از پایایی قابل قبول دارد. در تحلیل داده ها از آزمونt تک نمونه (Single Sample t-Test) و تکنیک تحلیل شبکه فازی استفاده گردیده است.
نتایج
یافته های تحقیق نشان می دهد که عوامل کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات، کیفیت سیستم و زیر ساخت، عوامل پشتیبانی، خصوصیات استاد، خصوصیات دانشجو و عوامل محیطی در موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی موثر می باشند به گونه ای که عامل کیفیت اطلاعات با وزن نسبی 23/0 بیشترین تاثیر و عامل محیطی با وزن نسبی 05/0 کمترین تاثیر را داراست.
نتیجه گیری
با تمرکز بر کیفیت اطلاعات و محتوای آموزشی، ارائه خدمات مناسب و سریع و فراهم کردن امکانات زیرساختی برای سیستم های یادگیری الکترونیکی، می توان گامی موثر در جهت ارتقای سطح سیستم های یادگیری الکترونیکی دانشگاه ها برداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1105420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!