رابطه معنای زندگی و خو شبینی با بهزیستی ذهنی

چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه معنای زندگی و خوش بینی با بهزیستی ذهنی انجام شده است. طرح این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است.نمونه مورد بررسی شامل 400 نفر(240 پسر و 160 دختر) دانش آموز پایه سوم دبیرستان شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری م یباشد که با روش نمون هگیری خوش های چند مرحل های انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه های بهزیستی ذهنی مولوی و همکاران (1387)، معنای زندگی کرامباخ و ماهولیک (1964) و آزمون جهت گیری زندگی شی یر و همکاران 1994) استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب) همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (به شیوه گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. (p<0/ نتایج حاصل بیانگر روابط مثبت و معنادار (01 میان عواطف مثبت(مولفه بهزیستی ذهنی) با معنای زندگی و خوش بینی و همچنین رابطه منفی و بین عواطف منفی(مولفه بهزیستی (p<./ معنادار(01 ذهنی) با معنای زندگی و خو شبینی م یباشد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که معنای زندگی و خوش بینی در دو گام توانستند در مجموع 50 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین نمایند.بین دو جنس به لحاظ معنای زندگی و خو شبینی تفاوت معناداری مشاهده نشد اما در بهزیستی ذهنی،میان دو جنس تفاوت معنادار مشاهده شد، بدین صورت که پسران (p<./01) نسبت به دختران از بهزیستی ذهنی بالاتری برخودار بودند. بر اساس یافته ها میتوان بیان کرد که داشتن معنا در زندگی و خوش بین بودن بر سلامت روان و بهزیستی ذهنی افراد تاثیر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 17
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.