شیوع سوء مصرف مواد و عوامل زمینه ساز آن در بین دانشجویان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
مصرف مواد اعتیاد آور یکی از مشکلات بزرگ در جوامع گوناگون می باشد که علاوه بر مشکلات جسمی باعث ایجاد مشکلات روحی روانی برای فرد، خانواده و جامعه می شود. قشر دانشجو بعلت تاثیر زیاد گروه همسالان و کنجکاوی و همچنین حس استقلال و دوری از خانواده از این نظر در معرض خطر قرار دارند که این خود باعث بر هم زدن بهداشت روحی و روانی دانشجویان و تاثیر مستقیم بر وضعیت زندگی و علی الخصوص وضعیت آموزشی و ارتباط آنان بین سایر دانشجویان می شود. هدف این پژوهش تعیین نگرش و شیوع مصرف مواد اعتیاد آور و عوامل ایجاد کننده آن در بین دانشجویان یکی از رشته های دانشگاه آزاد بروجرد بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای 30 سوالی بود که از 2 بخش تشکیل شده بود در بخش اول اطلاعاتی در زمینه سن، جنس، رتبه تولد، وضعیت تاهل، وضعیت مسکن، سطح درآمد و تعداد اعضای خانواده مورد پرسش قرار گرفته و در بخش دوم اطلاعاتی در زمینه ی نگرش دانشجویان در مورد مواد اعتیاد آور و شیوع مصرف این مواد و علل زمینه ساز آن مورد سنجش قرار گرفت.پرسشنامه مذکور بعد ازمحاسبه پایایی و روایی در بین 100 نفر از دانشجویان به روش سرشماری مقطعی پخش شد و سپس داده با آمار توصیفی و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
38 درصد ازشرکت کنندگان حداقل یک بار از مواد اعتیاد آور استفاده کرده بودند که از این بین 72درصد علل مصرف خود را تفریح و سرگرمی بیان کردند. 19درصد مصرف سیگار را بیان کردند که 86درصد آنان دارای یک فرد سیگاری در بین اعضای خانواده خود بودند و 52درصد تحریک دوستان و فشارهای روحی را عامل مصرف خود گزارش کردند. 36درصد مصرف قلیان را گزارش کردند که 77درصد آنان تفریح و جمع دوستان را عامل آن دانستند. 8درصد هم از ترامادول و ریتالین استفاده کرده بودند که 50 درصد علت مصرف را تفریح و تحریک دوستانشان بیان کردند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده تفریح، تحریک دوستان و وجود اعتیاد در خانواده احتمال مصرف مواد اعتیاد آور توسط دانشجویان را افزایش می دهد که این خود توجه بیشتر والدین به این امر، بالابردن میزان آگاهی دانشجویان و همچنین ایجاد تفریحات سالم برای این قشر جامعه را می طلبد تا میزان گرایش این قشربه تفریحات ناسالم و مواد اعتیاد آورد کمتر گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1122600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!