استفاده از اورژانس فوریتهای پزشکی (115) در بیماران حمله قلبی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اهمیت دسترسی به سیستم اورژانس به وسیله تلفن جهت کمک به بیماران حمله قلبی، بر کسی پوشیده نیست. در کشور ما ایران این امر با گرفتن شماره تلفن 115 مهیا می شود، اما با این وجود شواهد نشان می دهند که مردم در زمان فوریت همیشه از آن استفاده نمی کنند. لذا این تحقیق با هدف تعیین فراوانی استفاده بیماران دچار حمله قلبی از اورژانس فوریتهای پزشکی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود که 300 نفر از بیماران حمله قلبی مراجعه کننده به بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش نمونه گیری مستمر درآن شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه دو قسمتی بود که قسمت اول آن مربوط به جمع آوری اطلاعات دموگرافیک و قسمت دوم آن مربوط به تعیین فراوانی استفاده بیماران حمله قلبی از اورژانس 115 بود. روایی ابزار از طریق اعتبار محتوی و پایایی آن از طریق آزمون مجدد (75/. =(r تعیین گردید. اطلاعات به روش خود ایفایی گردآوری شده و با استفاده از آمار توصیفی و مجذور کای مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
یافته ها نشان دادند که70% از نمونه های مورد پژوهش با خودروی شخصی، 17% با تاکسی و فقط 13% آنها با اورژانس فوریتهای پزشکی(115) خود را به مراکز درمانی رسانده بودند. توزیع فراوانی نمونه های مورد پژوهش نشان داد که 59 درصد از نمو نه هایی که با اورژانس فوریتهای پزشکی تماس گرفته بودند، زن با میانگین سنی 25 سال بودند. همچنین میزان تماس واحدهای مورد پژوهش با اورژانس، ارتباط معناداری با سطح تحصیلات، سن و جنس آنها نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان دهنده این واقعیت است که میزان استفاده بیماران حمله قلبی از اورژانس فوریتهای پزشکی بسیار پائین است که با آموزش به گروه های هدف، خانواده آنها و دانش آموزان در مدارس می توان میزان استفاده از اورژانس فوریتهای پزشکی را افزایش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1123232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!