بررسی و مقایسه علل وقوع آسیبهای ورزشی دردانشجویان پسر ورزشکار دانشگاه شهید چمران اهواز

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
در سالهای اخیر رقابتهای ورزشی و مسابقات قهرمانی گسترش فزاینده ای یافته اند، ورزشکاران با کمک تکنیکهای علمی ورزشی، از قدرت، استقامت و توان بهتری برخوردار شده اند. خوی مبارزه گری و قهرمان طلبی در صحنه بازی ها و میادین مسابقات ورزشی به گونه ای است که گاه منجر به ضایعات و آسیبهای ورزشی اجتناب ناپذیر می شود. بدین جهت آشنایی با علل وقوع این آسیبها و مشخص نمودن اهمیت عوامل موثر در وقوع آسیبها از سوی ورزشکاران دانشجو می تواند کمک شایانی در پیش بینی-های لازم جهت اجرای مهارتهای ورزشی و دستورالعمل های ویژه در خصوص کنترل و جلوگیری از وقوع آسیبها، محسوب گردد. هدف تحقیق حاضر، تعیین و مقایسه علل وقوع آسیبهای ورزشی در بین دانشجویان پسر ورزشکار دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است.
مواد و روش ها
نوع مطالعه،علی مقایسه ای گذشته نگر و نمونه گیری این پژوهش از نوع انتخاب همگن در گروه های ورزشکارمورد نظربود. 300نفر از دانشجویان منتخب در 3 رشته ورزشی فوتبال، والیبال و بسکتبال با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات لازم، داده ها با استفاده از روش های آماری جداول توافقی و تست کروسکال والیس در سطح معنی داری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در کل عدم درمان کامل آسیب دیدگی های قبلی(8/76%)، کفش ورزشی نامناسب (8/75%)و عدم گرم کردن مناسب(3/67/0) مهمترین دلایل وقوع آسیبهای ورزشی بودند. مهمترین دلیل آسیبهای ورزشی در رشته ی بسکتبال عدم درمان کامل آسیب یا آسیب دیدگی های قبلی (84%). در رشته ی فوتبال زمین ورزشی نامناسب (93%) و در رشته ی والیبال عدم استفاده از کفش ورزشی مناسب(3/83%) شناخته شد. در مقایسه بین ورزشهای گروهی، زمین ورزشی نامناسب در بوجود آمدن آسیبهای ورزشی تفاوت معنی داری را نشان داد (000/0=p) و عامل ضعف آمادگی جسمانی اولیه تفاوت معنی داری را نشان نداد (987/0= p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله در خصوص علل مهم وقوع آسیبها باید بپذیریم که فراهم کردن امکانات مثل زمین و کفش مناسب و استفاده ازکادر ورزشی مجرب(بخصوص متخصصین ارتوپدی، طب ورزش و فیزیوتراپیست ها)جهت درمان به موقع آسیب ها و پیشگیری از آسیب های ورزشی اجتناب ناپذیر است، ضمن اینکه می توان استنباط کرد که سهم آگاهی و اطلاع ورزشکار و مربی از اصول طب ورزش بویژه در خصوص نوع آسیبها و خطرات مترتب بر آنها،نه کمتر شاید نقش آفرین تر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1123376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!