تعیین عوامل مادری موثر بر طول مدت مرحله دوم زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
افزایش طول مرحله دوم زایمان اغلب باعث فشار روحی بر عامل زایمان می گردد. عقیده بر این است که مرحله دوم زایمان طولانی تر با افزایش خطرات مادری و جنینی توام است. طول مدت ایده ال و بی خطر جهت مرحله دوم زایمان به خوبی تشریح نشده است و اغلب افزایش طول مرحله دوم زایمان باعث نگرانی در ماماها گردیده و به علاوه زائو را خسته و ناتوان می کند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مادری موثر در افزایش طول مرحله دوم زایمان انجام گردیده است
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که درفاصله سالهای 86-85 در 804 زائو(400 نفر اول زا و 404 نفر چندزا) بانمایش سر و زایمان طبیعی در سه بیمارستان دولتی شهر تهران صورت گرفته است. اطلاعات توصیفی شامل سن مادر، میزان افزایش وزن مادر در طی حاملگی، تعداد زایمان، دیلاتاسیون سرویکس در موقع پذیرش در بیمارستان و دیلاتاسیون سرویکس در موقعی که کیسه آب به صورت عمدی پاره گردیده، ومدت تحریک والقای زایمان بودند. جهت بررسی ارتباط یافته ها ازآنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t جهت متغیر های پیوسته استفاده شد.سطح معنی داری در این تحقیق 5 0/ 0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
اطلاعات به دست آمده نشان داد که متوسط طول مرحله دوم زایمان4 /52 دقیقه در شکم اول ها و89 /20دقیقه در چند زاها بود و ارتباط معنی داری بین افزایش وزن مادر در طی حاملگی(019/0= P)، سن مادر (001/0 › P)، تعدادزایمان(001/ 0 › P)، دیلاتاسیون سرویکس درموقع پذیرش در بیمارستان 001/0› P)، و دیلاتاسیون سرویکس در موقع پارگی عمدی کیسه آب(006/0 = P)، ومدت القای زایمان (001/ 0 › P) و طول مرحله دوم زایمان وجودداشت.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که بین اداره فعال زایمان(القای زایمان، پارگی زودرس وعمدی کیسه آب، پذیرش زائو در فاز نهفته زایمان)و افزایش طول مرحله دوم زایمان ارتباط وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که اقدامات مداخله ای کمتر جهت خاتمه زایمان می تواند باعث بهبود پروسه زایمان گردد. در واقع هر پروسه درد زایمانی بایستی با توجه به شرایط مادری مورد تصمیم گیری قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1123380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!