بررسی نظرات بیماران تحت سنگ شکن برون اندامی در مورد اهمیت اصول درمانی حین ESWL درمراجعه کنندگان به مرکز سنگ شکن بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
در حال حاضر تجربیات و انتظارات بیماران در حیطه اداره بالینی بسیار مهم است. اولویتهای بیماران ممکن است با فراهم کنندگان مراقبت سلامت تفاوت داشته باشد. تاکنون هیچ مطالعه ای درباره انتظارات بیماران ازسنگ شکن برون اندامی برای سنگهای کلیوی انجام نشده است. این مطالعه با هدف کمی کردن اهمیت اصول درمانی از دیدگاه بیماران تحت سنگ شکن برون اندامی برای سنگهای کلیوی انجام شد و امکان تخصیص صحیح منابع و بهبود خدمات با تمرکز بر بیماران را فراهم می کند.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده و با روش نمونه گیری غیراحتمالی و مبتنی بر هدف از280 بیمار مراجعه کننده به مرکز سنگ شکنی بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند درخواست شدکه پرسشنامه اصول درمانی بیماران تحت سنگ شکن برون اندامی را پر کرده و میزان اهمیت این عوامل را درجه بندی کنند. داده ها با استفاده از نرم افزار sigma stat، آمار توصیفی و آزمون مجموع رتبه های من ویتنی تحلیل شدند.
یافته ها
مهم ترین عامل درمانی عاری از سنگ شدن با میانگین 35/1 ± 55/9 بود و بیهوشی در زمان درمان با میانگین 59/3 ±01/5 کمترین اهمیت را به خود اختصاص داد. پی گیری به دنبال ترخیص و توضیح رویه و عوارض ممکن در رتبه دهم و یازدهم و کنترل درد در رتبه هشتم درجه بندی شده بودند.
نتیجه گیری
بر خلاف مطالعات متعددی که در مورد روش های کاهش درد این بیماران صورت گرفته، این عامل از دید بیماران اهمیت کمی دارد و بهتر است مطالعات درباره کارآیی سنگ شکن و عوامل موثر بر عاری از سنگ شدن باشند. بر عکس باید به بیماران نیز آموزش کافی داده شود که عاری از سنگ شدن ممکن است به صورت صد در صد و تنها با سنگ شکنی امکان پذیر نباشد. همچنین سنگ شکن یک روش کاملا بدون عارضه نیست و در برخی بیماران ممکن است نیاز به پیگیری وجود داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1123390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!