صدمات وعوارض ناشی از سوانح ترافیکی در زنان واقع در سنین باروری مراجعه کننده به مرکز پزشکی قانونی شهر خرم آباد سال 1386-1385

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سوانح ترافیکی یکی از عوامل اجتماعی مخاطره آمیز برای سلامت زنان در دوران باروری و بارداری است. وارد شدن تروما به زنان باردار می تواند منجر به عوارضی زودرس مانند دکولمان جفت، زایمان زودرس و حتی خونریزی و مرگ مادر و جنین شود. صدمات قفسه سینه وپستانها و نیز ضایعات ستون فقرات با ایجاد هیپر پرولاکتینمی موجب آمنوره ونازایی می شوند.در همین راستا پژوهشی با هدف تعین صدمات و عوارض ناشی از سوانح ترافیکی در زنان واقع در سنین باروری مراجعه کننده به مرکز پزشکی قانونی شهرخرم آباد انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطا لعه توصیفی - مقطعی است. در این پژوهش کلیه زنانی که در سنین باروری(15 تا 49 سال) قرار داشتند(280 نفر) و به صدمات ترافیکی در 6 ماهه اول سال 1385 به مرکز پزشکی قانونی مراجعه کرده بودند از نظر بروز عوارض تا ا بتدای سال 1386 مورد پیگیری قرارگرفتند. ابزار گرداوری داده ها یک پرسشنامه و یک چک لیست بود که پس از معاینه واحدها توسط پزشک تکمیل می شد ودر صورت تداوم طول درمان نتایج کلیه معاینات ثبت می گردید.
یافته ها
میانگین سن واحدهای مورد پژوهش 3/21سال و در8/95%موارد صدمات منجر به آسیب شد. بیشترین محل آسیب اندامها با فراوانی 3/48%بود، 8/69% دچار کبودی و 8/48% آنها دچار شکستگی شدند که 7/5% از آنها شکستگی لگن ودر 7/71%مواردشکستگی لگن محل شکستگی سمفیز پوبیس بود. 78/1% باردار بودند 9/8% به علت شدت صدمات فوت کردند که علت فوت در 6/58% از آنها ضربه مغزی بود. در این پژوهش ارتباط معنی داری بین محل صدمه و نیاز به عمل جراحی بدست آمد (004/0 =p).
نتیجه گیری
براساس نتایج پژوهش تعدادی از واحدها دچار صدمات شدید در ناحیه لگن ودستگاه تناسلی شدند که این آسیبها می تواند بر قدرت باروری و زایمان آنهاتاثیرمنفی داشته باشد. پیشگیری از بروز سوانح در این گروه آسیب پذیر یک امر بسیار مهم و ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1123415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!