تخمین پارامترهای هیدرولیکی آبخوان دشت بجنورد با استفاده از داده های سونداژ الکتریکی

پیام:
چکیده:
ارزیابی صحیح متغیرهای هیدرولیکی آبخوان (T،K) جهت مدیریت منابع آبهای زیرزمینی و ارائه راه کارهای مدیریتی مناسب امری ضروری است. رایج ترین و مفید ترین روش در تعیین پارامترهای هیدرولیکی آبخوان، انجام آزمایش پمپاژ بر روی چاه های آب است. اما این روش نه تنها نیازمند شرایط لازم است بلکه دارای محدودیتهایی نظیر صرف وقت و هزینه های نسبتا بالا است. تلفیق نتایج حاصل از داده های ژئوالکتریکی با نتایج حاصل از تفسیر داده های صحرایی اندازه گیری شده، اندکی از هزینه ها را کاهش می دهد. در این تحقیق تعداد 66سونداژ قائم الکتریکی به روش مقاومت ویژه با آرایه شلومبرژه در دشت بجنورد برداشت شده است که از این تعداد، 26سونداژ جهت تعیین پارامترهای هیدرولیکی آبخوان انتخاب شده است. داده های صحرایی به کمک نرم افزار، IPIپردازش و تصحیح و با در نظر گرفتن ستون چینه شناسی چاه ها، مقاومت واقعی و ضخامت لایه های زیر سطحی تعیین گردید. با استفاده از اطلاعات سونداژهایی که در مجاورت چاه های آزمایش پمپاژ قرار داشتند و مقاومت آب اندازه گیری شده در این چاه ها، مقاومت عرضی اصلاح شد و سپس قابلیت انتقال محاسبه گردیده (T =0 /503 × R''T -143/6) که با قابلیت انتقال حاصل از آزمایش پمپاژ انطباق قابل قبولی دارد. همچنین با محاسبه فاکتور سازند از روی کیفیت آبها، مقدار متغیر هدایت هیدرولیکی (K=0/02×F3/292) برای سایر نقاط دشت تعیین و نقشه هم هدایت هیدرولیکی و نقشه هم قابلیت انتقال دشت بجنورد با استفاده از ArcGISترسیم شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!