بررسی نیازآموزشی پرستاران زن به حقوق بیمار

پیام:
چکیده:
رضایتمندی بیماران یکی از مشخصه های اثربخشی بیمارستانی محسوب می شود یکی از مهم ترین مسائل در بحث رضایتمندی بیماران رعایت منشور حقوق بیمار است. حمایت و اجرای حقوق بیمار توسط پرستاران زمانی محقق می شود که آنان آگاهی کافی و لازم را در این زمینه داشته باشند. این مطالعه با هدف «بررسی نیاز آموزشی پرستاران زن در خصوص حقوق بیمار» انجام گرفت.
در این مطالعه توصیفی مقطعی 119 پرستار زن با روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با پرسشنامه دو قسمتی انجام شد. میزان سطح آگاهی در سه طبقه خوب، متوسط و ضعیف رتبه بندی گردید. پس از تهیه پرسشنامه و تعیین اعتبار محتوا و پایایی بین واحدهای مورد پژوهش توزیع و سپس اطلاعات با نرم افزار SPSS ویرایش 15 و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
سطح آگاهی 8/60 درصد از پرستاران زن در مورد حقوق بیمار خوب بود که با سن (004/0=P) و سابقه کار (013/0=P) ارتباط آماری داشته است. بیشترین(1/83٪) میزان آگاهی پرستاران در حیطه «حق اعلام رضایت شخصی از خاتمه درمان و مراجعه به سایر مراکز» و کمترین (3/40٪) آن نیز در حیطه «حق دریافت اطلاعات ضروری در مورد گروه درمانی، میزان تعرفه و پوشش بیمه ای» بود.
در پرستاران با سطح آگاهی پایین و متوسط نیاز است روش هایی برای افزایش میزان آگاهی صورت گیرد. با توجه به آگاهی روزافزون بیماران از حقوق خود و برای جلوگیری از چالش های احتمالی در روابط بیمار و پرستار نیاز است پرستاران زن با منشور حقوق بیمار آشنایی کاملی پیدا کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1128749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!