بررسی بانک بذر خاک در شدت های مختلف چرایی در مناطق آتریپلکس کاری شده

پیام:
چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی تغییرات بانک بذر خاک در شدت های چرایی مختلف در مناطق آتریپلکس کاری شده قطعه چهار شهریار انجام شد. برای این منظور 4 منطقه با این شرح انتخاب شد؛ مناطق آتریپلکس کاری شده 18 ساله با شدت های چرای کم، متوسط و بدون چرا (قرق) و منطقه شاهد (قرق بدون بوته کاری). نمونه برداری به روش تصادفی سیستماتیک در طول 4 ترانسکت 200 متری در هر منطقه انجام شد. 5 پلات یک متر مربعی به فواصل 50 متری در طول هر ترانسکت (جمعا 20 پلات در هر منطقه) مستقر شد. نمونه های خاک از دو عمق 5-0 و 10-5 سانتی متر بوسیله اگری به قطر 5/2 سانتی متر برداشت و به گلخانه منتقل شدند و در بستر مناسب کشت شدند. بررسی اندازه بانک بذر خاک به روش ظهور گیاهچه به مدت 6 ماه انجام شد. برای بررسی تاثیر چرا و عمق خاک و همچنین اثر متقابل آنها بر خصوصیات بانک بذر خاک شامل تراکم و تنوع گونه ای از تجزیه واریانس چند عاملی استفاده شد. در مواردی که اثر متقابل چرا و عمق معنیدار بود، از آزمون تجزیه واریانس یکطرفه و دانکن برای مقایسه هر کدام از خصوصیات بانک بذر خاک در هر کدام از عمق های خاک بین مناطق مختلف استفاده شد. همچنین برای مقایسه هر کدام از خصوصیات بانک بذر خاک بین دو عمق هر منطقه از آزمون t جفتی استفاده شد. نتایج نشان داد بیشترین تراکم بذر در عمق 5-0 سانتی متری به ترتیب با متوسط 3535، 2641، 1759 و 908 عدد بذر در متر مربع متعلق به منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله قرق، منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله با شدت چرای کم، منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله با شدت چرای متوسط و منطقه شاهد بود. همچنین در عمق 10-5 سانتی متری بیشترین تراکم بذر به ترتیب با متوسط 945، 607، 262، 122 عدد بذر در متر مربع متعلق به منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله قرق، منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله با شدت چرای متوسط، منطقه شاهد و منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله با شدت چرای کم بود. همچنین بررسی تنوع گونه ای بانک بذر نشان داد که بیشترین تنوع گونه ای در عمق 5-0 سانتیمتری با میانگین 12/3 برای شاخص تنوع شانون مربوط به منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله با شدت چرای متوسط بود. در عمق 10-5 سانتی متری تنها بین منطقه آتریپلکس کاری 18 ساله با شدت چرای کم (با میانگین 65/0) با 3 منطقه دیگر اختلاف معنی داری مشاهده شد. بررسی تراکم و تنوع گونهای بانک بذر بین دو عمق در هر منطقه نیز نشان داد که در تمامی مناطق مورد مطالعه با افزایش عمق تراکم و تنوع گونه ای بانک بذر خاک کاهش یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
330
لینک کوتاه:
magiran.com/p1133786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!