مکانیابی کاربری های گردشگری با استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)

مورد شناسی: مکانیابی یک پارک شادی در جزیره ی کیش
پیام:
چکیده:
امروزه گردشگری و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی به عنوان دو صنعت و فنآوری مهم نظر بسیاری از محققان را جلب کرده است. گردشگری و توان اشتغالزایی آن در کنار بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات میتواند موجب رشد اجتماعی و اقتصادی کشورها گردد. نکتهی مهم در توسعهی گردشگری مرتبط با جاذبه های طبیعی و فرهنگی، آمادهسازی آنها برای بازدید گردشگران است. این آمادهسازی با ارائهی خدمات جانبی و زمینهساز فعالیتهای گردشگری از جمله احداث مراکز تفریحی منطبق با شرایط مکانی منطقه فراهم میشود. برای نیل به چنین هدفی میتوان GIS را به عنوان ابزاری قدرتمند به خدمت گرفت.
مقالهی حاضر با استفاده از مدل شایستگی مکانی در GIS و برنامهی الحاقی تحلیلگر فضایی، با همپوشانی وزنی لایه ها، به مکانیابی یک پارک شادی در جزیرهی کیش براساس شرایط طبیعی، وضعیت کاربری ها و زمینهای خالی قابل ساخت پرداخته است. بر اساس نتایج این پژوهش، محدودهی نهایی برای ساخت پارک شادی دارای مساحتی حدود 110 هکتار و در مجاورت پارک دلفینها، مجموعه ی سیاحتی نیروی دریایی، هتلهای شباویز، سفینه و سیمرغ قرار دارد.
تناسب طول و عرض این مکان برای احداث پارک و قرارگیری آن در اراضی خالی، حاکی از بهینگی آن است. بازدید میدانی و بررسی محدودیتهای احتمالی از نظر وضعیت تملک و عدم مغایرت با سایر طرحهای مصوب جزیره موید صحت این مکانیابی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!