بررسی تکرارپذیری اینترریتر و اینتراریتر آزمون لغزش خارجی اسکاپولا در وضعیت اسکاپشن در مردان ورزشکار سالم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
حرکات ووضعیت غیر طبیعی اسکاپولا زمینه ساز اختلالات عمل کردی شانه می باشد. آزمون لغزش خارجی اسکاپولا جهت تعیین وضعیت اسکاپولا در صفحه کرونال مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند مطالعات مختلف نتایج قابل بحثی را برای تکرار پذیری این آزمون در وضعیت ابداکشن 90 درجه نشان داده اند. از آن جا که صفحه اسکاپشن نسبت به صفحه ابداکشن فانکشنال تر بوده و نیز اسکاپشن یک الگوی حرکتی شناخته شده برای ورزش کاران است، در مطالعه حاضر، اسکاپشن 90 درجه به جای ابداکشن 90 درجه استفاده گردیدو سپس تکرارپذیری آزمون اصلاح شده لغزش خارجی اسکاپولا(Modified lateral scapular slide test)(MLSST)مورد ارزیابی قرارگرفت.
مواد و روش ها
15 ورزش کارOverhead سالم مذکر20 تا40 سال در این مطالعه فرا خوانده شدند. کم ترین فاصله عمودی بین زاویه تحتانی اسکاپولا و زایده خاری T7، توسط دو آزمون گر در یک جلسه و یک هفته بعد توسط یکی از آزمون گران با استفاده از کالیپر دروضعیت های نوترال (دست ها در کنار بدن)، اسکاپشن 90 درجه والویشن 180درجه اندازه گیری شد.
یافته ها
تکرارپذیری دروضعیت نوترال حداکثر بود (ICC83/0 تا 97/0Good-high).دروضعیت اسکاپشن 90 درجه، تکرارپذیری بین گروهی و درون گروهی به ترتیب70/0 تا 75/0 و0/65 تا83/0 بود. در الویشن 180 درجه، تکرارپذیری بین گروهی 58/0 و تکرارپذیری درون گروهی 84/0 تا 89/0 بود.
نتیجه گیری
اسکاپشن90درجه و الویشن180درجه به عنوان وضعیت های فانکشنال در ورزش کاران می توانند به عنوان وضعیت انتخابی درآزمون لغزش خارجی اسکاپولا مورداستفاده قرار گیرند
زبان:
فارسی
صفحات:
447 تا 454
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!