شفا از منظر قرآن

چکیده:
طب سنتی پایه گذار طب نوین موجود، قدمتی چندین هزار ساله و سابقه ای دیرینه به قدمت عمر بشر دارد و چینیان از حدود 300 سال قبل از میلاد سنگ نوشته هایی در مورد طب سنتی دارند.
علیرغم اینکه طب جدید امروزه جهان شمول می باشد ولی در هر جای آن ردپایی از طب سنتی مشاهده می شود به خصوص اینکه داروها اکثرا ریشه گیاهی دارند.
انسان های متفکر و فیلسوف به عنوان پزشک، پیش کسوتان این طب بوده اند و با آمدن ادیان الهی، پیام آوران این ادیان خود جایگاه طبیب را نیز داشته اند.
قرآن که کامل ترین راهنمای بشریت و علی الخصوص مسلمین می باشد در چندین مورد از سلامتی و درمان به عنوان «شفا» یاد کرده است. درمان جزئی از شفا و جهت گرفتن شفا مهمترین شرطش داشتن ایمان و اعتقاد راسخ به دین مبین اسلام و قرآن است و این اساس طب نبوی یا طب اسلامی می باشد. چرا که ارتباط تنگاتنگی بین روح و جسم آدمی از نگاه دینی وجود دارد. در علوم پزشکی جدید هم داشتن اعتقاد به درمان و بهبودی (شفا) و پزشک، جزء اصول اولیه درمان توصیه می شود. کما اینکه بقراط می گوید: پزشکان بایستی بیماران را از نیروی درونی خودشان آگاه نمایند تا آنها از درد رهایی یابند. این نیروی درونی چیزی به جز اعتقاد و ایمان نیست.
لذا به قرآن ایمان واقعی داشته باشیم که شفادهنده هر دردی است و دارو و پزشک تنها وسیله این شفا می باشند و داشتن باورهای مذهبی قوی می تواند منجر به کاهش مرگ و میر بیماران و بالا بردن میزان سلامت جامعه باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1155130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!