مطالعه تاثیر عوامل هیدرو اقلیم بر مخاطرات طبیعی استان گلستان با تاکید بر سیلاب

پیام:
چکیده:
مقدمه
بلایای طبیعی از جمله مشکلاتی است که بشر علی رغم پیشرفت های روزافزون خود نتوانسته مانع رخداد آنها گردد. ایران با دارا بودن 31 مورد از 40 نوع بلای طبیعی ثبت شده، یکی از آسیب پذیرترین کشور های جهان است. با عنایت به این موضوع، پژوهش حاضر درصدد پهنه بندی خطر وقوع سیل در استان گلستان و تعیین تعداد افراد ساکن در هر یک از نواحی خطر اعم از جمعیت شهری و روستایی می باشد.
روش ها
در مطالعه حاضر با استفاده از داده های دبی حداکثر لحظه ای سالانه، داده های ماهانه و سالانه ایستگاه های باران سنجی و آب سنجی وزارت نیرو طی دوره آمار 1388-1365، ضریب سیل خیزی و شرایط اقلیمی استان گلستان بررسی شد. ضریب سیل خیزی با دوره برگشت 25 ساله دبی حداکثر لحظه ای سالانه برای هر ایستگاه با استفاده از رابطه هاگر تعیین گردید. در ادامه با استفاده از روش کریجینگ نقشه پهنه بندی خطر سیلاب ترسیم گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد، حداکثر ضریب سیل خیزی به میزان 6/3 مربوط به ایستگاه پس پشته در شهرستان مینودشت و کمترین آن به میزان 36/0 مربوط به ایستگاه بندر ترکمن است. بر اساس یافته ها، 5/20 درصد سطح استان در پهنه با خطر خیلی زیاد، 7/20 درصد در پهنه با خطر زیاد، 6/39 درصد در پهنه با خطر متوسط و 2/19 درصد در محدوده با خطر کم وقوع سیل واقع شده است. همچنین 6/18 درصد جمعیت روستایی استان گلستان در محدوده با خطر خیلی زیاد، 5/14 درصد در محدوده با خطر زیاد، 9/11 درصد در محدوده با خطر متوسط و 6/6 درصد در محدوده با خطر کم وقوع سیل زندگی می کنند. از طرفی 9/9 درصد جمعیت شهری در محدوده با خطر خیلی زیاد، 2/10 درصد در محدوده با خطر زیاد، 9/18 درصد در محدوده با خطر متوسط و 1/9 درصد نیز در محدوده با خطر کم وقوع سیل ساکن هستند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که استان گلستان دارای خطر وقوع سیل بالایی می باشد؛ به طوری که 1/31 درصد از جمعیت روستایی با ساکن بودن در محدوده وقوع سیل با خطر خیلی زیاد و زیاد در معرض خطرهای جانی و مالی قرار دارند. با توجه به پهنه بندی خطر می توان مناطق با خطر بالا را شناسایی و اجرای برنامه های مدیریتی را اولویت بندی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!