بررسی زمان پاسخگویی به موارد اورژانس و علل تاخیر در ماموریت های مرکز اورژانس 115 شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجا که اورژانس پیش بیمارستانی محل تلاقی بخش درمانی با جامعه می باشد، مراقبت سریع، کارآمد و اثربخش این بخش زندگی بسیاری از انسان ها را نجات می دهد و از شدت، طول بیماری و عوارض ثانوی مصدومیت می کاهد.
روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است. در پژوهش حاضر نمونه 6068 ماموریت انجام گرفته در 20 پایگاه مرکز اورژانس شیراز از بین 20662 ماموریت انجام شده در 4 ماه وسط فصول به صورت نمونه گیری تصادفی ساده استخراج و سپس زمان انجام ماموریت ها یعنی مدت زمان اعزام و پاسخگویی از زمان دریافت پیام تا رسیدن آمبولانس در صحنه و علل تاخیر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد در تمام ساعات شبانه روز 9/49 درصد ماموریت ها در مدت زمان 8 تا10 دقیقه یعنی بیشتر از زمان استاندارد انجام گرفته است و علل پاسخگویی به ماموریت های اورژانس بیش از زمان استاندارد شامل خرابی جاده، شلوغی راه، بدی آب و هوا، مسیر طولانی، اعزام از پایگاه های دیگر به علت نبود آمبولانس کافی در پایگاه منطقه مربوطه، دریافت آدرس اشتباه توسط اپراتور، عدم ارسال آمبولانس، تاخیر در اعزام آمبولانس و در شروع ماموریت توسط تکنسین می باشد که این شاخص در مرکز اورژانس شیراز به علت اعزام از پایگاه های دیگر به علت نبود آمبولانس کافی در پایگاه منطقه مربوطه، شلوغی راه و مسیر طولانی بوده است.
نتیجه گیری
کاهش زمان پاسخگویی در ماموریت های اورژانس 115 نیازمند توجه وزارت بهداشت و درمان و فوریت های پزشکی کشور به این امر می باشد تا ضمن اختصاص بودجه بیشتری به این بخش، امکان نیازسنجی دقیق از تعداد آمبولانس، تجهیزات و پایگاه اورژانس مورد نیاز با توجه به تراکم جمعیت و درخواست مردم در هر منطقه شهری صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!