بررسی آلاینده های خروجی دودکش کوره ذوب و برآورد صرفه جویی اقتصادی در صورت استفاده از یک سیستم بازیافت حرارت در یک کارخانه پشم شیشه

پیام:
چکیده:
خروجی دودکش کوره ذوب کارخانه های پشم شیشه در حالی که طیف وسیعی از آلاینده های هوا را به محیط منتشر می نماید، مقدار قابل توجهی گرما نیز به بیرون منتشر می کند. بالا بودن دمای هوای خروجی دودکش کوره ذوب استفاده از پاک کننده های ارزان قیمت و موثر را دشوار می سازد. استفاده از یک سیستم مناسب بازیافت انرژی در عین حالی که مقدار قابل توجهی از هزینه های گرمایش را کاهش می دهد، امکان استفاده از پاک کننده های ارزان قیمت و موثر را میسر می سازد. در تحقیق حاضر، ضمن اندازه گیری و ارزیابی آلاینده های هوا در خروجی دودکش کوره ذوب یک کارخانه پشم شیشه، میزان کاهش هزینه های خارجی ناشی از به کارگیری یک سیستم بازیافت مورد بررسی قرارگرفته است.
برای این منظور پس از تعیین تعداد نمونه ها و محل نمونه برداری، پنج پارامتر مونواکسید کربن، دی اکسید کربن، مونواکسید ازت، دی اکسید ازت، اکسیدهای ازت، سرعت جریان هوا و مقدار ذرات معلق اندازه گیری شدند. دمای هوای خروجی کوره ها نیز توسط دماسنج های نصب شده بر روی کوره به صورت خودکار قرائت و ثبت گردید. تعداد 2043 نمونه حرارتی از بین 902928 داده ثبت شده انتخاب شد. با استفاده از نتایج به دست آمده، میزان انرژی قابل بازیافت و همچنین هزینه های مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی و اجتماعی محاسبه گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد که آلاینده مونواکسید کربن 45/1 برابر مقادیر مجاز زیست محیطی،NOx حدود 38/1 و ذرات معلق 477/6 برابر حد مجاز زیست محیطی می باشند. همچنین میزان سوخت معادل انرژی قابل بازیافت معادل 2/1482254131 متر مکعب گاز در سال برآورد گردید که ارزش سالانه آن 1011× 44/2 ریال می باشد. استخراج داده های آماری و آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزارMini Tab 14 صورت گرفت و از آزمون های میانگین جامعه (با واریانس معلوم) و میانگین دو جامعه و همچنین از آزمونProbability Plot جهت پیش بینی تغییرات آلاینده ها طی سال های بعد استفاده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1204104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!