ارزیابی پارامترهای موثر بر مصرف آب شرب شهری با استفاده از تکنیک تست گاما

پیام:
چکیده:
افزایش جمعیت و تغییر ساختار جمعیتی طی دهه های اخیر در کشور، اهمیت نیاز به تغییر در شیوه های مدیریت تقاضای آب شرب شهری و پیش بینی تقاضاهای جدید از طریق تحلیل عوامل موثر بر مصرف آب را بیشتر کرده است. لذا ارزیابی خصوصیات فیزیکی و رفتاری مشترکان آب شرب شهری تحت شرایط مختلف مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا، تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر خصوصیات فیزیکی و رفتاری مشترکان شهری و با مدنظر قرار دادن تاثیر شرایط اقلیمی در دوره های زمانی مختلف برای شهر نیشابور در خراسان رضوی انجام شد. از آنجا که پارامترهای تاثیر گذار بر مصارف آب شهری معرفی شده در تحقیقات مختلف قبلی بسیار متفاوت بود، لذا در این تحقیق سعی شده تا با مدنظر قرار دادن تقریبا تمام عوامل موثر با هم (27 متغیر ورودی)، از توانمندی های تست گاما برای ارزیابی اثرات مذکور در یک فضای ناپارامتریک استفاده شود. در ابتدا به کمک تست گاما مقدار نزدیک ترین همسایگی و تعداد داده های مورد نیاز برای مدل سازی تعیین شد. سپس با استفاده از روش های مختلف تعبیه سازی، متغیرهای تاثیرگذار و ترکیبات مختلف این متغیرها که بر میزان مصرف آب شرب موثر بودند، انتخاب شدند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که متغیرهای زیادی از جمله متغیرهای مرتبط با عرصه و اعیان، وسایل و تجهیزات کم و پرمصرف، پارامترهای اقلیمی، خصوصیات سیستم توزیع و مشخصات مشترکان، پارامترهای اقتصادی و شرایط مصرف در دوره های قبل بر مصرف دو ماهه، سالانه و مصرف بلند مدت مشترکان آب شرب موثر است. همچنین مصرف متوسط بلند مدت مشترکان شهر نیشابور تقریبا برخلاف نتایج دیگر مطالعات ارائه شده به وضعیت فشار آب شبکه حساس بود، هرچند که رضایت مندی مشترکان از خدمات رسانی شرکت آب و فاضلاب نیز تا حدودی مصرف طولانی مدت آنها را تحت تاثیر خود داشت. بنابراین، تفاوتهای کمی و کیفی مشاهده شده در عوامل تاثیرگذار بر مصرف آب شرب، در بازه های زمانی مختلف و تعدد این عوامل، نیاز به نگاه ویژه تر و دقیق تر به مصرف آب مشترکان و بازنگری سیاست های مدیریتی در بخش تامین و تقاضای آب شرب شهری کشور را ضروری می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1204494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!