بررسی روابط تغذیه ای زئوپلانکتون- فیتوپلانکتون در فصول مختلف حوزه جنوبی دریای خزر با به کارگیری آزمون های آماری چند متغیره

پیام:
چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی روابط تغذیه ای بین فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون از طریق آزمون های چند متغیره در حوضه ی جنوبی در دریای خزر در سال 1388 است. بررسی فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون به ترتیب بر روی 384 و 160 نمونه آب جمع آوری شده انجام گردید. نمونه برداری به صورت فصلی در 8 نیم خط در اعماق 5 تا 100 متری صورت گرفت. نتایج براساس آزمون های آماری چند متغیره (آزمون های مولفه عاملی، تناظر تفکیک کننده، رگرسیون گام به گام) نشان داد که افزایش تراکم گونه های رشته ای سیانوفیتا (Oscillatoria sp.) و گونه های دارای اندازه ی بزرگ یا زنجیره ی بلند از باسیلاریوفیتا مانند Dactyliosolen fragilissima و Pseudosolenia calcar-avis نقش مهمی در تغذیه ی زئوپلانکتون بخصوص در فصول تابستان و زمستان داشته اند. تغذیه ی گونه های غالب زئوپلانکتون از گونه های با اندازه کوچک تر مانند Cyclotella meneghiniana، Exuviaella cordata و یا دارای رشته های نسبتا کوتاه (Binuclearia lauterbornii) نیز گاهی مشاهده گردید. لذا رفتارهای تغذیه ای گروه های زئوپلانکتون در فصول مختلف یکسان نبود و به شدت به ترکیب گونه ای و تراکم گونه های غالب فیتوپلانکتون بستگی داشت. به طورکلی به نظر می رسد که کم بودن تنوع گونه ای و تراکم در زئوپلانکتون همراه با بالا بودن تنوع گونه ای و تراکم در فیتوپلانکتون نقش مهمی در کم شدن و محدود نمودن روابط تغذیه ای بین دو گروه پلانکتونی (زئوپلانکتون و فیتوپلانکتون) و در نتیجه کاهش کنترل بالا- پایین از سوی زئوپلانکتون بر کاهش تراکم فیتوپلانکتون از طریق چرا شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!