تاثیر مصرف مکمل رزوراترول بر آنزیم های کبدی، شاخص التهابی hs-CRP و میزان استئاتوز کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی: کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رزوراترول یک ترکیب آنتی اکسیدانی می باشد که سودمند بودن آن در برخی بیماری ها نشان داده شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر مکمل رزوراترول بر سطح آنزیم های کبدی، فاکتور های التهابی و درجه استئاتوز کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می باشد.
مواد و روش ها
پنجاه بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده مکمل رزوراترول و دارونما تقسیم شدند. بیماران روزانه یک عدد کپسول (رزوراترول یا دارونما مصرف می کردند). تمامی افراد دو گروه برنامه ی غذایی و توصیه های فعالیت بدنی طی مطالعه دریافت کردند. آنزیم های کبدی، فاکتورهای التهابی، درجه استئاتوز کبد، میزان فعالیت بدنی و شاخص های تن سنجی در شروع و پایان مطالعه اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS16 و آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف، تی زوجی، تی مستقل و کای 2 انجام شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری در متغیر های زمینه ای در ابتدای مطالعه بین دو گروه مورد مطالعه مشاهده نشد. در انتهای مطالعه سطح آنزیم کبدی ALT، و فاکتورهای التهابی hs-CRP در گروه مصرف کننده مکمل رزوراترول در مقایسه با دارونما به طور معنی داری کاهش یافت (05/0 >P). درجه استئاتوز کبدی نیز در گروه مداخله نسبت به دارونما کاهش معنی داری نشان داد (05/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به اثرات مثبت مکمل یاری با رزوراترول در بهبود آنزیم های کبدی و درجه استئاتوز کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی، می توان مصرف آن را به این بیماران توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!