تعیین شاخص مناسب فرسایندگی باران با استفاده از کرت های فرسایش خاک در استان سمنان

پیام:
چکیده:
شاخص فرسایندگی باران به منظور برآورد صحیح میزان تلفات خاک در اثر فرسایش آبی، یکی از پارامترهای ضروری است. بنابراین، شاخص فرسایندگی باران که در هر منطقه استفاده می شود باید دقیق باشد. هدف این پژوهش، بررسی روابط رگرسیونی بین شاخص های فرسایندگی باران و تلفات خاک از کرت های آزمایشی پس از وقایع منفرد بارش، به منظور تعیین شاخص مناسب مبتنی بر شدت بارندگی در استان سمنان است. به این منظور، وقایع بارندگی سال های 89-1387 در ایستگاه تحقیقاتی جاشلوبار استان سمنان، با استفاده از باران نگار ثبت گردید. هم چنین، مقادیر تلفات خاک پس از هر واقعه بارندگی، از کرت هایی با ابعاد استاندارد، در دو طبقه شیب 3 و 15 درصد با 3 تکرار جمع آوری و اندازه گیری شد. سپس مقادیر بارندگی، حداکثر شدت بارش در پایه های زمانی مختلف و انرژی کل باران، به همراه سایر پارامترهای بارندگی، برای محاسبه شاخص های مختلف محاسبه و روابط بین این شاخص ها و مقادیر رسوب متناظر آن ها بررسی شد. با تجزیه و تحلیل آماری رابطه های نام برده، شاخص با و معنی داری در سطح 1 درصد، به عنوان مناسب ترین شاخص تشخیص داده شد. در ضمن، میانگین بلندمدت شاخص انتخابی و 7 شاخص مبتنی بر مقدار بارندگی، در 10 ایستگاه مجهز به باران نگار در سطح استان سمنان، طی یک دوره آماری 25 ساله، تعیین شد. برای تخمین شاخص انتخابی، رابطه های رگرسیونی بین شاخص انتخابی و شاخص های مبتنی بر مقدار بارندگی بررسی شد. میانگین بارش سالانه، انحراف معیار بارش سالانه و حداکثر بارش ماهانه از جمله شاخص هایی بودند که همبستگی خوبی (به ترتیب 83/0، 82/0 و 81/0) را در سطح 1 درصد، با شاخص انتخابی نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!