تعیین و مقایسه پراکنش مکانی میزان فرسایش خاک به دو روش پیش گویی و شبیه سازی زمین آماری (مطالعه موردی: زیرحوضه های زوجی کچیک استان گلستان)

پیام:
چکیده:
فرسایش تشدیدی خاک عواقب زیادی را در برداشته و با توجه به اهمیت اندازه گیری آن و استفاده از Cs137در مطالعات فرسایش خاک، یکی از موارد مهم در این زمینه نحوه تهیه نقشه است. در این مطالعه که در زیرحوضه های زوجی استان گلستان صورت گرفت، بعد از طیف سنجی 60 موقعیت در هر زیرحوضه توسط آشکارساز بالا خالص ژرمانیوم قابل حمل و استفاده از مدل تبدیل تعادل جرمی II، نرخ جابه جایی ذرات خاک در هر موقعیت تعیین شد. متوسط فرسایش خاک در مکان های طیف سنجی در زیرحوضه های شاهد و نمونه به ترتیب برابر 12/10 و 93/10 تن در هکتار در سال مشخص شد. تهیه نقشه جابه جایی ذرات خاک در هر زیرحوضه به صورت پیش گویی (کریگینگ) و شبیه سازی زمین آماری با استفاده از بسته های تخصصی در نرم افزار R انجام شد. مدل نیم تغییرنما در هر دو زیرحوضه از نوع گاوسی با دامنه تاثیر 380 متر بوده و متوسط فرسایش خاک براساس روش کریگینگ در زیرحوضه های شاهد و نمونه به ترتیب معادل 93/9 و 22/11 تن در هکتار در سال تعیین شد. با استفاده از شبیه سازی گاوسی دنباله ای، متوسط فرسایش خاک در زیرحوضه های شاهد و نمونه به ترتیب معادل 03/10 و 08/11 تن در هکتار در سال به دست آمد. کم ترین و بیش ترین عدم قطعیت فراموضعی در زیرحوضه نمونه معادل 70/10 و 45/11 تن در هکتار در سال مشخص شد. کم ترین و بیش ترین عدم قطعیت موضعی در زیرحوضه شاهد معادل 02/10 و 55/11 تن در هکتار در سال تعیین شد که این مناطق با فاصله ای معادل 720 متر از یکدیگر واقع شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!