مدل سازی تبخیر- تعرق گیاه پتانسیل با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی با حداقل متغیرهای اقلیمی در ایستگاه سینوپتیک مشهد

پیام:
چکیده:
برآورد تبخیر- تعرق پتانسیل در مواردی مانند برنامه ریزی آبیاری، توازن هیدرولوژیکی، طراحی و مدیریت سیستم های آبیاری و پیش بینی میزان عملکرد محصول ضروری است. تعداد زیاد پارامترهای موثر در برآورد تبخیر- تعرق گیاه پتانسیل و از طرفی اندازه گیری برخی از این پارامترها در بعضی ایستگاه ها، سبب گردیده تا امکان برآورد دقیق آن میسر نباشد. بنابراین در این مقاله، امکان کاربرد شبکه عصبی مصنوعی در برآورد تبخیر- تعرق گیاه پتانسیل با حداقل پارامترهای اقلیمی مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با قانون پس انتشار خطا و داده های ماهانه دمای حداکثر، دمای حداقل، رطوبت نسبی، سرعت باد و تعداد ساعات آفتابی ایستگاه هواشناسی سینوپتیک مشهد، طی دوره آماری 2005-1951 به عنوان ورودی مدل استفاده گردید. همچنین روش فائو پنمن- مانتیث 56 برای برآورد تبخیر- تعرق پتانسیل و استفاده به عنوان خروجی مدل به کار گرفته شد. برای ارزیابی کارایی روش شبکه های عصبی مصنوعی تحت شرایط نبود برخی پارامترهای اقلیمی، نتایج به دست آمده با برآوردهای به دست آمده از روش های هارگریوز- سامانی، بلانی- کریدل، پریستلی- تیلور و ماکینک مقایسه گردید. نتایج نشان دهنده کارایی بهتر شبکه های عصبی مصنوعی نسبت به روش های تجربی در برآورد تبخیر- تعرق گیاه پتانسیل می باشد. براساس نتایج به دست آمده، در صورت کمبود پارامترهای اقلیمی، تنها با اندازه گیری دمای حداقل و حداکثر و محاسبه تابش فرازمینی می توان با خطایی معادل 286/0 میلی متر در روز، برآورد مناسبی از تبخیر- تعرق گیاه پتانسیل با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در منطقه مورد مطالعه به دست آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!