بررسی عدم قطعیت پارامترهای مدل بارش- رواناب WetSpa با استفاده از روش مونت کارلو

پیام:
چکیده:
بررسی و کمی کردن عدم قطعیت پارامترهای مدل های بارش- رواناب به طور عمده در دهه اخیر مطرح شده است و در این حال یکی از چالش های مهم هیدرولوژی در سطح مجامع بین المللی به شمار می رود. بر خلاف کاربرد آسان بیش تر مدل های مفهومی بارش- رواناب، به علت تعداد زیاد پارامترها و نبود درک فیزیکی از آن ها، این مدل ها در مرحله واسنجی پارامترها با مشکل مواجه هستند. در این پژوهش عدم قطعیت پارامترهای مدل WetSpa با روش مونت کارلو در حوزه آب خیز گرگان رود، استان گلستان بررسی گردیده است. WetSpa یک مدل توزیعی بر پایه GIS می باشد که در مقیاس حوزه عمل کرده و برای پیش بینی سیلاب و مدیریت حوزه آب خیز توسعه یافته است. مدل فیزیکی بوده و قادر است فرایندهای هیدرولوژیکی را به طور پیوسته در زمان و مکان شبیه سازی نموده و تعادل آب و انرژی را در هر سلول رستری برقرار نماید. عمده عدم قطعیت شبیه سازی مدل ها، ناشی از ساختار مدل و تعریف نکردن صحیح پارامترها می باشد. بنابراین برای پیش بینی صحیح رواناب، عدم قطعیت پارامترها و به تبع عدم قطعیت پیش بینی ها باید مدنظر قرار گرفته شود. به کارگیری روش مونت کارلو برای تحلیل نداشتن قطعیت پارامترها منجر به تعیین محدوده مناسب تغییرات پارامترها گردید. نتایج بیانگر این بودند که فاکتور تصحیح تبخیر و تعرق (Kep)، کوتاه ترین دامنه را دارا بوده و در نتیجه از حساسیت بالایی برخوردار است. در حالی که فاکتور آب زیرزمینی اولیه (go) و ضریب روز- درجه بارش (Krain)، دارای بیش ترین عدم قطعیت می باشند و از حساسیت کمی برخوردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!