تحلیل چند متغیره عوامل مرتبط با رشد نامطلوب کودکان 6 ماه تا 2 سال با تاکید بر عوامل مخدوش کننده و اثر متقابل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رشد کودکان یکی از مسائل مهم بهداشتی است که اختلال در آن عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت. هدف از مطالعه مورد- شاهدی حاضر تعیین عوامل مرتبط با رشد نامطلوب کودکان6 ماهه-2 با روش های رگرسیونی چندگانه می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 150 کودک با رشد نامطلوب و 200 کودک با رشد مطلوب بعنوان شاهد از 10 مرکز بهداشتی انتخاب و بررسی شدند. پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک، سابقه باروری و وضعیت تغذیه کودک از طریق مصاحبه با مادران و پرونده ها تکمیل گردید. ارتباط عوامل مختلف با رشد نامطلوب کودکان با استفاده از رگرسیون لجستیک در نرم افزارهای SPSS وStata تحلیل شد.
یافته ها
متغیرهای متغیر نوع بارداری (58/2 OR=)، سن مادر هنگام زایمان (52/1 OR=)، بارداری مجدد (7/2 OR=)، رسش نوزاد (8/3 OR=)، تغذیه با شیر مادر (3/3 OR=)، نوع زایمان (4/2 OR=)، چندقلو زایی (02/2 OR=)، وجود اختلاف خانوادگی زیاد به عنوان پروکسی استرس (66/1 OR=) و وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین (68/1 OR=) درحضور همدیگر با استفاده ازآزمون نسبت درست نمایی، رابطه معنی داری را با وضعیت رشد کودک نشان دادند (05/0p<). متغیرهای اختلاف خانوادگی با نوع زایمان و سطح اقتصادی اجتماعی، وزن تولد با تغذیه با شیر مادر و نوع بارداری با بارداری مجدد، باهم اثر متقابل نشان دادند.
استنتاج
این مطالعه نشان داد که فاکتورهای مختلف در جلوگیری از رشد نامطلوب در تعامل هستند و حتی در صورت عدم توجه به همه فاکتورها، توجه به یک سری فاکتورهایی که حذف آن ها اسانتر می باشد، می تواند در پیشگیری ازاین مشکل موثر باشد.آموزش والدین درباره تغذیه کودکان و بارداری مناسب، حمایت از اقشار ضعیف و مقابله با استرس، برای ارتقای سلامت کودکان پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!