بررسی تاثیر اندازه ذره ای دارو و پلیمر HPMC K15M بر میزان رهش تئوفیلین از ماتریکس های پلیمری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از روش های تهیه اشکال دارویی با رهش کنترل شده، قرار دادن دارو در داخل یک ماتریکس پلیمری هیدروفیل می باشد. نسبت دارو به پلیمر، اندازه ذره ای دارو و همچنین پلیمری مثل Hhydroxypropyl methylcellulose ((HPMC می توانند رهش دارو را اصلاح نمایند. در این مطالعه تاثیر برخی عوامل فرمولاسیون نظیر نسبت دارو به پلیمر و اندازه ذره ای دارو و HPMC K15M در رهش تئوفیلین به عنوان یک داروی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

قرص های تئوفیلین با استفاده از اندازه ذرات و نسبت های متفاوت از دارو و HPMC K15M با روش پرس مستقیم تهیه شدند. خصوصیات فیزیکوشیمیایی قرص ها بررسی شد. سرعت رهش دارو با استفاده از دستگاه انحلال شماره یک فارماکوپه آمریکا در pH های معادل 2/1 و 2/7 مطالعه و آنالیز شد و اطلاعات حاصله به مدل های کینیتکی انحلال برازش گردید.

یافته ها

نتایج حاصله نشان می دهد که سرعت رهش تئوفیلین از ماتریکس های HPMC K15M عمدتا توسط نسبت دارو به پلیمر کنترل می شود. اندازه ذره ای دارو و پلیمر به نسبت تاثیر کمتری در رهش دارو دارند.

استنتاج

با توجه به اختلاف رهش دارو از فرمولاسیون های مختلف، می توان گفت میزان پلیمر مهم ترین عامل تاثیرگذار در آزادسازی دارو بوده و همچنین رابطه مستقیمی بین اندازه ذره ای پلیمر و میزان رهش دارو برقرار می باشد. در مقابل بین اندازه ذره ای دارو و مقدار آزادسازی تئوفیلین رابطه معکوسی وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!