نقش فاصله سنی زوجین در رضایت از زندگی زناشویی و رضایت جنسی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رضایت از زندگی زناشویی و رضایت جنسی به عوامل متعددی وابسته است که یکی از این عوامل، فاصله سنی مناسب بین زوجین است. در بعضی از جوامع، مثل ایران به علت محدودیت های فرهنگی-اجتماعی و نیز به دلیل اینکه مفهوم«رضایت از زندگی زناشویی» دربین ایرانیان با زبان و فرهنگ جنسی تعبیر شده و سخن گفتن در این باب در بین عموم پسندیده و قابل قبول نمی باشد، اطلاعات پایه در این زمینه اندک است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت از زندگی زناشویی و رضایت جنسی زوجین و ارتباط هر کدام با فاصله سنی زوجین انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر، مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در سال 1386 در شهر تهران انجام شد. 292 زن و مرد 58-19 ساله متاهل که جهت ملاقات بیماران خود به بیمارستان های منتخب منطقه غرب شهر تهران مراجعه نمودند به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند که در برخی موارد، شرکت کنندگان، زن و شوهر بودند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد رضایت از زندگی زناشویی (انریچ) و رضایت جنسی (هادسون) استفاده شد. آزمون فیشر جهت تعیین ارتباط رضایت جنسی و رضایت از زندگی زناشویی با فاصله سنی زوجین استفاده شد.
یافته ها
اکثریت شرکت کنندگان از زندگی زناشویی (6/96 درصد) و زندگی جنسی (4/63 درصد) خود رضایت داشتند. آزمون فیشر نیز گویای این بود که رضایت از زندگی زناشویی(04/0=P) و رضایت جنسی (04/0=P) به طور معنی داری در زوجینی که فاصله سنی کمتر از 10 سال داشتند بیشتر از زوجینی است که فاصله سنی بیشتر از 10 سال دارند.
نتیجه گیری
رضایت جنسی و رضایت از زندگی زناشویی با فاصله سنی زوجین مرتبط است؛ از این رو پیشنهاد می گردد کلیه افراد در محدوده سنی ازدواج در مراکزی مانند مدارس، دانشگاه ها و... مورد آموزش قرار گیرند و در این آموزش ها و نیز مشاوره قبل از ازدواج، بر اثر فاصله سنی به عنوان عاملی مهم در رضایت جنسی و رضایت از زندگی زناشویی تاکید شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1234166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!