ارزیابی کوددهی نیتروژن مزارع گندم در منطقه گرگان

پیام:
چکیده:
به کارگیری صحیح میزان کود نیتروژن برای دستیابی به حداکثر عملکرد محصول ضروری می باشد. در اکثر مناطق مقدار کود لازم برای یک محصول توسط مدل های تجربی تخمین زده می شود. این مدل ها با گذشت زمان به دلیل تغییر در شرایط محیطی و زراعی کارآیی خود را از دست می دهند و نمی توانند به درستی مقدار کود مورد نیاز برای محصول را تخمین بزنند. در تحقیق حاضر یک مطالعه پیمایشی در 95 مزرعه گندم در تلفیق با آزمایش شبیه سازی با مدل CropSyst جهت ارزیابی کوددهی نیتروژن مزارع گندم در گرگان انجام شد. نتایج مطالعه پیمایشی نشان داد مقدار کود نیتروژن مصرفی و توصیه شده در مزارع مورد مطالعه به ترتیب بین 45 تا 5/175 و 5/67 تا 3/146 کیلوگرم در هکتار متغیر بود. همچنین، در 72 مزرعه میزان کود نیتروژن مصرفی بیشتر از مقدار توصیه شده بود. مقایسه کود نیتروژن مصرفی و توصیه شده با مقدار کود مطلوب تخمین زده شده توسط مدل شبیه سازی (171 کیلوگرم در هکتار) نشان داد که مقدار کود نیتروژن مصرفی در 93 مزرعه و مقدار کود توصیه شده در همه مزارع از مقدار کود مطلوب کمتر بود. این موضوع نشان داد که هر دو مقدار کود مصرفی و توصیه شده از مقدار مطلوب فاصله داشتند و این فاصله برای کود توصیه شده بیشتر بود. بنابراین، استنباط شد که روش توصیه کودی فعلی برای مزارع گندم مورد مطالعه با گذشت زمان کارآیی خود را از دست داده و برای دستیابی به عملکرد بالاتر در مزارع گندم باید در روش فعلی توصیه کودی تجدید نظر کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1236215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!