بررسی سینتیکی و تعادلی حذف کروم شش ظرفیتی از محیط های آبی با استفاده از جذب بر روی خاکه اره درخت توسکا اصلاح شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالانه مقادیر زیادی فاضلاب از منابع خانگی، کشاورزی و صنعتی وارد محیط زیست می شود که حاوی غلظت بالایی از مواد شیمیایی آلی و غیر آلی نظیر حلال های هیدروکربنه، فلز های سنگین، حشره کش ها و رنگ ها است. یکی از عمده ترین آلاینده های محیط زیست که در پساب صنایع مختلف از جمله آبکاری وجود دارد فلزات سنگین هستند که خطر زیست محیطی داشته و برای سلامت انسان زیان آورند. کروم از جمله فلزات سنگینی است که در پساب صنایع مختلف از جمله پساب صنایع آبکاری وجود دارد و بشدت برای انسان و محیط زیست سمی است.
هدف
بررسی جذب فلزات سنگین مثل کروم شش ظرفیتی بر خاکه اره درخت توسکا اصلاح شده با فرمالدئید، اسید سولفوریک و بی کربنات سدیم به عنوان جاذب ارزان قیمت.
مواد و روش ها
این تحقیق مطالعه ای تجربی-آزمایشگاهی بود. حذف کروم شش ظرفیتی از محیط های آبی با استفاده از خاکه اره درخت توسکا اصلاح شده و تغییر مدت تماس، غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی، pHو مقدار ماده جاذب در سیستم ناپیوسته بررسی شد. غلظت باقیمانده کروم شش ظرفیتی نیز به روش 1/5 دی فنیل کربازاید توسط اسپکتروفتومتر در طول موج540 نانومتر تعیین و نتایج با نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
راندمان حذف کروم شش ظرفیتی با افزایش pH و غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی کاهش یافت. همچنین، با افزایش مدت تماس و مقدار ماده جاذب، راندمان حذف افزایش پیدا کرد. هم چنین، داده های سینتیکی و تعادلی جذب با الگو های سینتیک شبه درجه یک و شبه درجه دو و مدل ایزوترم جذب فروندلیخ و لانگمیر بررسی شد. نتایج نشان داد که سینتیک فرآیند جذب از مدل سینتیک شبه درجه دو و داده های تعادلی از مدل ایزوترمی لانگمیر پیروی می کنند.
نتیجه گیری
می توان از خاکه اره درخت توسکا اصلاح شده به عنوان روشی موثر و ارزان برای حذف کروم شش ظرفیتی از محلول های آبی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!