اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه اندازه گیری محیط آموزشی (DREEM)

پیام:
چکیده:
مقدمه
رتبه بندی دانشگاه ها، اعتباربخشی برنامه ها و موسسات آموزشی، اخیرا مورد تاکید و توجه قرارگرفته است. از این رو برنامه های آموزشی درهرسطح و مقطع، تلاش می کنند تا خود را به استانداردهای مطلوب و تعریف شده برای هرفعالیت یاددهی و یادگیری نزدیک کنند. باتوجه به اهمیت جو و محیط آموزشی، یکی از ابزارهای سنجش کیفیت آموزشی، می تواند اندازه گیری محیط و فضای آموزشی باشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سنجش محیط آموزشی داندی DREEM بود.
روش ها
پژوهش از نوع اکتشافی است. نمونه آماری پژوهش حاضر را 350 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن که در سال تحصیلی 91-1390 به تحصیل مشغول بودند تشکیل می دادند و از پرسشنامه DREEM برای سنجش محیط آموزش استفاده گردید. این ابزار شامل 50 سوال 5 گزینه ای است که با مقیاس لیکرت (4 تا 0) شماره گذاری شد و 5 مقیاس را اندازه گیری می کند. در مبحث ویژگی های روانسنجی از ضریب دشواری، ضریب تمیز، برای محاسبه روایی از طریق روش تحلیل عاملی و جهت بررسی اعتبار از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین در این پژوهش از نرم افزارهای LISREL و SPSS برای تحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که امتیازات کسب شده در پنج حیطه53/127 از مجموع 200 امتیاز می باشد. اعتبار تست از طریق آلفای کرونباخ 933/0 بوده است. روایی تست با KMO برابر910/0 و بارتلت (Bartlett) 37/60936 که حتی ورای سطح 001/0 P= نیز از لحاظ آماری معنادار است. در ضمن در سوالات پنج گزینه ای با اطمینان 95 درصدی بین دو نمره 38/2 و 46/2 قرار داشته است و انحراف معیار آن 91/23 می باشد.
نتیجه گیری
در نهایت باتوجه به نتایج بدست آمده پایایی و روایی ابزار سنجش محیط آموزشی DREEM مورد تایید قرار گرفته است. لذا هیچ یک از سوالات از مجموعه پرسش های تست حذف نگردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!