الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی

پیام:
چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه ی یک الگو برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی انجام شد. طرح پژوهش در این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 400 دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه ی راهبردهای شناختی و فراشناختی برگرفته از مجموعه مقیاس های راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)، پرسش نامه ی تجدید نظر شده جهت گیری هدف های پیشرفت (AGQ-R) و پرسش نامه هوش معنوی (SIQ) را تکمیل کردند. یک آزمون معلم ساخته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی زیست شناسی در نظر گرفته شد. داده ها با روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نقش واسطه ای راهبردهای شناختی و فراشناختی و هوش معنوی را در میان جهت گیری هدف های پیشرفت و پیشرفت تحصیلی تایید کرد. همچنین هدف اجتناب از عملکرد تاثیر مستقیم و منفی بر پیشرفت تحصیلی داشت (P<0/01). بنابراین برای افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی نخست باید به آموزش هدف تبحرگرا، سپس به آموزش خودنظم دهی فراشناختی اقدام کرد و در نهایت از پیامدهای منفی هدف اجتناب از عملکرد آگاه بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1249623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!