تعیین مناطق همگن هیدرولوژیک و توابع توزیع منطقه ای به روش گشتاورهای خطی در استان گلستان

پیام:
چکیده:
یکی از عوامل مورد نیاز در آنالیز منطقه ای به دست آوردن مناطق همگن هیدرولوژیک و تعیین مناسب ترین تابع توزیع آماری در هر یک از مناطق همگن می باشد. در این پژوهش از روش گشتاورهای خطی و تجزیه خوشه ایSPSS برای همگن بندی و از برنامه HAYFA برای انتخاب بهترین توزیع منطقه ای برای جریان های حداقل پرداخته شده است. به این منظور تعداد 29 ایستگاه هیدرومتری که دارای طول دوره آماری مناسب بودند با پراکنش یکنواخت در سطح استان گلستان انتخاب شد. حداقل دوره آماری جریان های روزانه در این پژوهش 11 سال و مربوط به ایستگاه نومل و حداکثر طول دوره آماری 44 سال و مربوط به ایستگاه گالیش بود. پس از مرتب کردن جریان های روزانه، دوره های با جریان های حداقل در هر سال و ماکزیمم دوره هایی که دارای جریان های حداقل بود، مشخص شد. منطقه از نظر ماکزیمم دوره های با جریان های حداقل و با استفاده از روش گشتاورهای خطی از تجزیه خوشه ایدر نرم افزار SPSS به 4 گروه همگن تقسیم شد. استفاده از دو آماره همگنی هاسکینگ و والیس (3>D و 0/87=H) در حوضه نشان داد که در منطقه ایستگاه ناجور وجود نداشته و کاملا همگن است. در نهایت با استفاده از شاخص ZDIS با استفاده از فایل اجرایی برنامه FORTRAN بهترین تابع توزیع منطقه ای برای گروه های همگن مختلف استخراجی مشخص گردید. براساس ماکزیمم دوره های با جریان های حداقل تابع توزیع پیرسون تیپ 3 برای گروه 1 و گروه 3، توزیع پارتو برای گروه های 4، توزیع نرمال برای گروه 2 به عنوان بهترین توابع توزیع منطقه ای شناخته شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1271259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!