کشت کراتینوسایت های انسانی در محیط کشت عاری از سرم

پیام:
چکیده:
چکیده
زمینه و هدف
سلول های کراتینوسایت انسانی ابزار مفیدی جهت انجام مطالعات سلول درمانی به منظور بهبود سوختگی ها و زخم های مزمن محسوب می شوند. همچنین کراتینوسایت ها با کارائی بالا به سلول های پرتوان القائی تبدیل می شوند. در این مطالعه جزئیات مربوط به روش های جداسازی، کشت و تکثیر سلول های کراتینوسایت از نمونه پوستی ختنه گاه انسان، توصیف شده است.
روش بررسی
در این مطالعه که از نوع آزمایشگاهی، و مشاهده ای بود. نمونه مربوط به پوست ختنه گاه نوزادانی که به تازگی ختنه شده بودند تحت شرایط استریل به آزمایشگاه منتقل شد. از آنزیم دیسپاز جهت جداسازی اپیدرم از درم و از آنزیم تریپسین برای جداسازی سلول های کراتینوسیت موجود در لایه اپیدرم استفاده شد. سلول ها در ظروف کشت پوشش داده شده با کلاژن نوع I انسانی و محیط کشت اپی لایف عاری از سرم، کشت داده شدند. ارزیابی های مورفولوژیک و ایمونوسیتوشیمی جهت تایید ماهیت سلول های جداسازی شده انجام شد.
یافته ها
نتایج ارزیابی های انجام شده نشان داد که سلول های جداسازی شده دارای مورفولوژی تیپیک کراتینوسایت ها بوده و آنتی ژن اختصاصی کراتینوسایت ها CK14 را هم بیان می کنند. هر 4 الی 5 روز یکبار سلول ها به نسبت 1 به 2 پاساژ داده شدند. بعد از پاساژ 10 تکثیر سلول ها به شدت کاهش یافته و از نظر مورفولوژیک ظاهری پهن و نازک پیدا کردند.
نتیجه گیری
در این مطالعه نحوه جداسازی و تکثیر کراتینوسایت های انسانی مشتق از نمونه پوستی ختنه گاه انسان در آزمایشگاه بهینه سازی شد. از آنجاییکه بیش از بیست بار سلول ها با موفقیت جداسازی شدند می توان نتیجه گرفت، روش معرفی شده در این مقاله که نسبت به روش های پیشین همراه با مقداری تعدیل و بصورت جزیی تری توصیف شده است در آزمایشگاه های دیگر نیز تکرار پذیر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1274134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!