بررسی کیفیت شیمیایی آب شرب روستاهای شهرستان دیواندره با تاکید بر غلظت نیترات

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه افزایش غلظت ترکیبات مختلف و به ویژه آلاینده در آب های طبیعی به خصوص منابع آب زیرزمینی، باعث ایجاد نگرانی هایی شده است. نیترات به عنوان یکی از شاخص های شیمیایی آلودگی آب از دیرباز مورد توجه بوده است. هدف از این مطالعه تعیین خصوصیت شیمیایی آب شرب و تغییرات نیترات در آب شرب روستاهای شهرستان دیواندره بود.
روش بررسی
این تحقیق، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی به منظور تعیین کیفیت آب شرب 30 روستا در شهرستان دیواندره بود. تعداد 60 نمونه طی دو مرحله از منابع تامین آب برداشت شد و طبق روش استاندارد آنالیز گردید. جهت تحلیل نتایج از روش های آمار توصیفی، نمودارهای پایپر، شولر و آزمون ویلکاکسون استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که به غیر از نیترات در تعدادی از منابع، غلظت سایر پارمترهای کیفی مورد بررسی کمتر از حد مجاز می باشد. میانگین غلظت نیترات طی مرحله اول نمونه برداری (فصل کم آبی) در منابع تامین آب 61/25 ± 13/26 میلی گرم در لیتر بود. به همین ترتیب میانگین غلظت نیترات طی مرحله دوم نمونه برداری (فصل پر آبی) در منابع تامین آب80/29 ± 47/28 میلی گرم در لیتر بود. بر اساس نمودار شولر کیفیت آب از لحاظ شرب بین خوب تا متوسط متغیر می باشد.
نتیجه گیری
اگر چه میانگین غلظت نیترات در 80 درصد نمونه ها از حد استاندارد کشوری کمتر است، اما تدوام روند کنونی به ویژه در بخش فعالیت های کشاورزی و استفاده کنترل نشده از منابع آب زیرزمینی در امر کشاورزی سبب تغییر و کاهش کیفیت آب خواهد شد. لذا نظارت بر فعالیتهای کشاورزی و مصرف کود، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1274140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!