مقایسه هوش هیجانی، تصویر بدن و کیفیت زندگی متقاضیان رینوپلاستی و گروه گواه

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه گرایش به جراحی های زیبایی به ویژه رینوپلاستی در جامعه ما افزایش یافته است. ویژگی های روانشناختی افراد قبل از رینوپلاستی یکی از عوامل پیش بینی کننده رضایت بیمار از جراحی است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه هوش هیجانی، تصویربدنی و کیفیت زندگی متقاضیان رینوپلاستی (قبل از عمل) با گروه گواه بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه علی- مقایسه ای بود. نمونه تحقیق از دو مرکز درمانی غیر دولتی مرتبط با جراحی های زیبایی در شهرستان اراک و در طی دوره زمانی شش ماهه (از آبان ماه 1389 تا فروردین 1390) انتخاب شدند. 80 نفر از متقاضیان رینوپلاستی مراجعه کننده به مراکز مذکور به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با 80 نفر از همراهان این متقاضیان مورد مقایسه قرار گرفتند. 40 نفر از هر گروه را خانم ها و 40 نفر دیگر را در هر گروه آقایان تشکیل دادند. افراد دو گروه از نظر جنس، سن و وضعیت تاهل همتا شدند. همچنین از ابزارهای هوش هیجانی شرینگ، کیفیت زندگی (36-SF) و تصویربدن، برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون tبرای دو گروه مستقل انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که نمره مهارت اجتماعی و ارزیابی ظاهری متقاضیان رینوپلاستی به طور معنادار پایین تر از گروه گواه بود. همچنین نمره سرمایه گذاری ظاهری این متقاضیان به طور معناداری بالاتر از گروه گواه بود و بین این دو گروه تفاوتی از نظر کیفیت زندگی دیده نشد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد متقاضیان رینوپلاستی در این تحقیق از مهارت اجتماعی و ارزیابی ظاهری پایین و سرمایه گذاری ظاهری بالایی برخوردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1274144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!