ارتباط چربی رژیم غذایی با پروفایل لیپیدی و سطح CRP سرم در زنان مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروز (MS)

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری Multiple Sclerosis(MS) از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی در انسان به شمار می آید. MS یک بیماری مزمن پیشرونده و دمیلینه کننده سیستم عصبی مرکزی با سیر متفاوت و پیش آگهی نامشخص می باشد. تغذیه و رژیم غذایی از جمله عوامل موثر در پیشگیری و درمان این بیماری می باشد. اما نتایج مطالعات در این زمینه متناقض می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت الگوی چربی مصرفی در بیماران مبتلا به MS و ارتباط آن با سطح فاکتور التهابی CRP انجام شد.
روش ها
مطالعه حاضر به روش مقطعی بر روی 35 زن مبتلا به MS مراجعه کننده به کلینیک MS بیمارستان کاشانی شهر اصفهان دارای معیارهای ورود انجام شد. ویژگی های دموگرافیک افراد از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. فاکتورهای بیوشیمیایی خون بیماران (کلسترول توتال، تری گلیسرید، HDL، LDL و CRP) با روش های استاندارد موجود اندازه گیری شد. رژیم غذایی افراد با استفاده از پرسشنامه نیمه کمی بسامد خوراک با تمرکز بر موارد مربوط به چربی های رژیم غذایی ارزیابی شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 14/8±04/33 بود. همبستگی بین نوع چربی دریافتی (SFA، PUFA، MUFA) و لیپیدهای خون و CRP پس از کنترل عوامل مداخله گر از قبیل سن، وزن و کل انرژی دریافتی در بین هیچ کدام از متغیرها از نظر آماری معنی دار نبود. پس از انجام رگرسیون خطی چند متغیره در هیچ کدام از مدل ها ارتباط معناداری از نظر آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
در این مطالعه ارتباط معنی داری بین نوع چربی غذایی دریافتی با افزایش ریسک فاکتورهای بیماری MS مشاهده نشد. ارتباط بین تغذیه و بیماری MS نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1434 تا 1441
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!