مقایسه روش های اقتصادسنجی و شبکه های عصبی مصنوعی در پیش بینی مقدار واردات ذرت ایران

پیام:
چکیده:
اهمیت پیش بینی متغیرهای اقتصادی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان و واحدهای اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. از این رو، در دهه های اخیر، مدل های گوناگون ابداع شده و به رقابت با یکدیگر پرداخته اند. در مطالعه حاضر، مقدار واردات ذرت ایران برای دوره 1389-93 با استفاده از روش های اقتصادسنجی و شبکه عصبی مصنوعی پیش بینی شده است. بدین منظور، از داده های دوره 1348-83 برای پیش بینی و آموزش شبکه و از داده های دوره 1383-88 برای آزمون صحت پیش بینی ها استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که شبکه عصبی پیشرو دارای خطای کمتر و عملکرد بهتری در مقایسه با روش اقتصادسنجی ARIMA و هموارسازی نمایی برای پیش بینی مقدار واردات این محصول است. همچنین مقدار واردات ذرت در 1390 نسبت به سال پیش از آن 8 درصد کاهش رشد داشته و بیشترین میزان کاهش در تغییر واردات ذرت نسبت به یک سال گذشته با 11 درصد کاهش مربوط به 1391 است. از این رو، برای تامین نیاز داخلی کشور لازم است که برنامه های ویژه در راستای افزایش توان تولید ذرت کشور صورت گیرد تا ضمن کاهش وابستگی کشور به واردات این کالا، میزان تولید داخلی برای رسیدن به مرز خودکفایی کشور نیز افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1286560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!