بخش بندی معنادار مدل سه بعدی اجسام براساس استخراج برجستگی ها و هسته جسم

چکیده:
بخش بندی مدل های سه بعدی، نقش مهمی در پردازش این مدل ها از جمله بازیابی، فشرده سازی و نهان نگاری مدل های سه-بعدی دارد. در این مقاله روش جدیدی برای بخش بندی مدل های سه بعدی براساس استخراج نقاط برجسته ارائه شده است. تحقیقات علوم شناختی، تجزیه جسم سه بعدی به بخش های ساده تر را به عنوان یکی از راه های تحلیل و تشخیص اجسام سه بعدی توسط انسان معرفی کرده است. بر این اساس بخش های حاصل از تجزیه جسم سه بعدی، به دو دسته کلی هسته و بخش های برجسته تقسیم می-شوند. در روش پیشنهادی، ابتدا مرکز ثقل مدل سه بعدی محاسبه می شود؛ سپس نقطه ای با بیش ترین فاصله اقلیدسی از مرکز مدل به عنوان نقطه برجسته که نماینده بخش برجسته ای از مدل است، انتخاب و همسایگی ژئودزیکی آن از مجموعه جستجوی نقاط برجسته حذف می شود. این فرآیند تا یافتن تمام بخش های برجسته ادامه می یابد. سپس هسته مدل به عنوان قسمتی که سایر بخش-های برجسته را به یکدیگر متصل می کند، شناسایی شده و بدین ترتیب بخش بندی مدل سه بعدی صورت می پذیرد. معرفی مرکز ثقل مدل به عنوان نقطه مرجع، استفاده هم زمان از فاصله اقلیدسی و ژئودزیکی و حذف همسایگی نقطه برجسته انتخابی از مجموعه جستجوی نقاط، باعث مقاوم شدن الگوریتم پیشنهادی در برابر تبدیلات جابه جایی، چرخش و تغییر وضعیت مدل و همچنین باعث افزایش سرعت اجرای الگوریتم پیشنهادی نسبت به سایر الگوریتم ها شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!