بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری بهورزان با استفاده از پرسشنامه های وارک و کلب و ارتباط آن ها با پیشرفت تحصیلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سبک های یادگیری روش هایی هستند که فراگیر در فرآیند یادگیری از آن بهره می گیرد تا اطلاعات و تجربیات تازه را در ذهن خود سازمان دهی کند. این مطالعه با هدف مقایسه سبک های یادگیری بهورزان با استفاده از دو پرسشنامه وارک و کلب و بررسی ارتباط آن ها با پیشرفت تحصیلی در سال 1392 انجام گرفت.
روش ها
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 169 نفر از بهورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش سرشماری انتخاب شده و با پاسخ به پرسش نامه های استاندارد وارک و کلب مورد بررسی قرار گرفتند. معدل کل دروس و آخرین معدل قبل از شروع دوره بهورزی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی شامل آزمون 2 χ، همبستگی Pearson و ANOVA استفاده شد.
یافته ها
بر اساس پرسشنامه استاندارد شده کلب و وارک به ترتیب، اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبک واگرا و سبک خواندنی- نوشتنی بودند. بین جنسیت، سن، سابقه کاری و پیشرفت تحصیلی بهورزان با نوع سبک های یادگیری وارک و کلب بهورزان رابطه معنی دار آماری وجود نداشت. بین نوع سبک های یادگیری منتج از دو پرسشنامه رابطه معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری
ارزیابی سبک یادگیری به روش کلب و وارک نتایج یکسانی بدست نمی دهد و احتمالا استفاده از دو شیوه، نتایج دقیق تری در مورد ویژگی های یادگیری فراگیران فراهم می آورد. اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبک های یادگیری واگرا و خواندنی- نوشتنی بوده و از سبک دیداری در دوره نیمه حضوری کمتر استفاده می نمودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!