دیدگاه کارآموزان و کارورزان از کیفیت آموزشی بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی گیلان

پیام:
چکیده:
مقدمه

از آنجایی که هدف آموزش بالینی فراهم آوردن فرصت هایی است تا دانشجویان بتوانند اطلاعات نظری را با واقعیات عملی پیوند بزنند، ارتقای کیفیت آن، می تواند موجب تربیت دانشجویان با کفایت در حیطه های مختلف بالینی گردد. این پژوهش برای بررسی دیدگاه کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی از بخش پوست بیمارستان رازی رشت انجام شد.

روش ها

این پژوهش، یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 198 نفراز کارآموزان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال های 1391-1389 شر کت داشتند. پس از توضیح اهداف مطالعه به کلیه دانشجویان پزشکی بخش پوست، در پایان دوره پرسشنامه ای که بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت در مورد کیفیت آموزشی بخش تنظیم گردیده بود توزیع شد. این پرسشنامه مشتمل بر اثربخشی کلاس های نظری با توجه به سرفصل های آموزشی و کیفیت پاسخ گویی اساتید و دستیاران به نیازهای آموزشی و تناسب امتحان پایان دوره با محتوای آموزشی و نیز امکانات بخش بود. روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 85/0 تایید گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون های t–test و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزارآماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از مجموع 198 پرسشنامه 189 مورد شامل40 کارورز و 149 کارآموز قابل ارزیابی بودند. به طور کلی میانگین تمامی پاسخ ها به سوالات بالاتر از 3 بر اساس مقیاس لیکرت ارزیابی شدند. میانگین پاسخ به سوالات مربوط به کیفیت آموزش 31/3 و میانگین سنجش شرایط آموزشی 47/3 بود. میانگین پاسخ دانشجویان به مدت زمان حضور در بخش بین دوگروه کارآموز و کارورز اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (001/0 p =).

نتیجه گیری

در مجموع از دیدگاه کارآموزان و کارورزان کیفیت آموزشی بخش پوست بیمارستان رازی مطلوب (بالاتر از 3) و مدت زمان دوره آموزشی کارورزان در سال های 1391- 1389 کوتاه ارزیابی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!