تاثیر 3 برنامه ی تمرین مقاومتی بر غلظت سرمی واسپین hs-CRP و TNF-α موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزتوسین

چکیده:
زمینه و هدف
واسپین آدیپوکین جدیدی است که ممکن است نقش ضدالتهابی داشته و بر حساسیت انسولینی تاثیرگذار باشد. اطلاعات اندکی در مورد تاثیر تمرین ورزشی بر غلظت سرمی واسپین وجود دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر 3 برنامه ی تمرین مقاومتی بر سطوح سرمی واسپین و برخی شاخص های التهابی در موش های صحرایی دیابتی می باشد.
مواد و روش ها
40 سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار با میانگین وزن 19 ± 288 گرم به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند: کنترل غیردیابتی، کنترل دیابتی، تمرین دیابتی با بار 50% وزن بدن، تمرین دیابتی با بار 100% وزن بدن و تمرین دیابتی با بار فزاینده. جهت القای دیابت از یک بار تزریق درون صفاقی محلول استرپتوزتوسین (55 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده شد. گروه های تمرینی با استفاده از نردبان (3 روز در هفته، برای 4 هفته) برنامه ی تمرینی شان را انجام دادند. وزن بدن، غلظت سرمی گلوکز، انسولین، واسپین، پروتئین واکنشی C (CRP) و عامل نکروز توموری-آلفا (TNF-α) اندازه گیری شد.
یافته ها
4 هفته تمرین مقاومتی موجب افزایش سطوح سرمی واسپین شد که این افزایش تنها در گروه تمرین با بار50% وزن بدن نسبت به گروه کنترل دیابتی معنی دار بود. غلظت TNF-α در گروه تمرین با بار فزاینده نسبت به گروه کنترل دیابتی کاهش معنی داری داشت. سطوح سرمی CRP در گروه های تمرینی در مقایسه با گروه کنترل دیابتی به طور معنی داری پایین تر بود.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد تمرین مقاومتی با شدت و حجم مناسب می تواند سطوح سرمی واسپین و برخی از شاخص های التهابی از جمله TNF-α و CRP را تعدیل نماید؛ در نتیجه ممکن است استراتژی مناسب و کارآمدی در جلوگیری از برخی عوارض ناشی از دیابت باشد. هرچند به منظور روشن نمودن ساز و کار تغییرات و عملکردهای واسپین در پاسخ به فعالیت ورزشی مطالعات بیشتری لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!