مطالعه ی بیان دو واریانت (p63 (d4TAp63 و ΔNp73L به عنوان مارکر ملکولی در تشخیص و پیش آگهی سرطان پستان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ژن TP63، بعنوان قدیمی ترین همولوگ TP53، دو واریانت N-ترمینالی اصلی را بوسیله ی پروموتور های مختلف کد می کند: واریانت TAp63 با فعالیت سرکوبگری تومور و ΔNp63 با فعالیت انکوژنی. در اثر حذف اگزون شماره ی 4 هر یک از واریانت های مذکور، دو واریانت N-ترمینالی دیگر نیز در دهه ی گذشته برای p63 گزارش شد: d4TAp63 و ΔNp73L، اما همچنان عملکرد دقیق این واریانت ها در سلول های سالم و توموری مشخص نشده است. در این مطالعه الگوی بیانی واریانت های p63 و صلاحیت بیان واریانت های d 4TAp63 و ΔNp73L به عنوان مارکر مولکولی بالقوه در تشخیص تومورهای پستان مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در مجموع در 30 نمونه ی توموری و 20 نمونه ی مربوط به حاشیه ی تومور ارزیابی بیان ژن با استفاده از تکنیک RT-nested PCR نیمه کمی انجام شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
واریانت های d4TAp63 و ΔNp73L همواره در تمامی نمونه هایی که واریانت های TAp63 و ΔNp63 بیان دارند، بطور همزمان با واریانت های طویل مربوطه بیان می شوند. در نمونه های توموری و حاشیه ی تومور میانگین شدت بیان واریانت ΔNp73L بطور معنی داری بالاتر از میانگین شدت بیان برای واریانت d4TAP63 می باشد (به ترتیب 0/009= P و 0/008= P). سطح بیان واریانت ΔNp63 نیز در نمونه های توموری و حاشیه ی تومور نسبت به TAp63 بالاتر می باشد که در نمونه های توموری این اختلاف معنی دار بوده(0/03=P). اما در حاشیه ی تومور اختلاف بین این دو گروه معنی دار نمی باشد (P = 0.11).
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده فعالیت مهار کنندگی غالب منفی ΔNp63 و نقش احتمالی آن به عنوان انکوژن را در سرطان پستان مطرح می کند. واریانت ΔNp73L نیز در مقایسه با d4TAp63، در بافت های توموری و سالم پستان احتمالا می تواند بعنوان واریانت غالب منفی عمل می کند و هر دو واریانت ΔNp73L و d4TAp63 با داشتن الگوی بیانی مشابه واریانت های طویل مربوط به خود (ΔNp63 وTAp63) و ضمن بیان همزمان با این واریانت ها احتمالا در تقویت عملکرد انکوژنیک و سرکوبگر توموری آنها در سلول های سالم و توموری پستان نقش دارند. از سوی دیگر با توجه به الگوی بیانی واریانت های ΔNp73L و d4TAp63 آنها را نمی توان به عنوان مارکر ملکولی در تشخیص تومورهای پستان در نظر گرفت.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
130 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!