بررسی آلودگی های قارچی حمام خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
محیط های مرطوب با دمای مناسب مثل حمام و استخربه علت داشتن شرایط مناسب، مکان مهمی برای انتشار قارچ ها می باشند. بررسی عوامل قارچی فرصت طلب و پاتوژن مستقر در این اماکن می تواند کمک بسیارموثری در جهت رفع آلودگی یا کاهش میزان آن و در نتیجه پیشگیری از بروز عفونت های احتمالی باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی آلودگی های قارچی حمام های خوابگاه های دانشجویی پسرانه و دخترانه دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گرفته شده است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی از تمامی حمام های خوابگاه های دانشجویی دختران و پسران دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از سطوح کف و دیوار حمام بصورت جداگانه نمونه گیری به عمل آمد و در محیط های کشت سابورو دکستروز آگار حاوی کلرامفنیکل (SC) و دکستروز آگار حاوی کلرامفنیکل و سیکلوهگزامید (SCC) کشت داده شدند. پس از نگهداری در دمای 28 درجه در انکوباتور، نمونه ها به صورت متوالی از نظر رشد قارچی به صورت ماکروسکوپی و میکروسکوپی با تهیه لام مستقیم مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
از 256 نمونه به دست آمده، تعداد 196 نمونه (56/76%) از نظر رشد قارچ مثبت بوده است. به ترتیب شایع ترین گونه های قارچی جدا شده شامل: جنس کلادسپوریوم با 84 مورد(28/9%)، جنس اگزوفیالا 59 مورد(23/3%) و جنس ردوترولا 40 مورد (13/2%) بوده و همچنین گونه های ترایکوفایتون منتاگروفایتیس و میکروسپروم جیپسئوم نیز از فضاهای حمام جدا شدند.
نتیجه گیری
براساس یافته های بدست آمده، با توجه به وجود آلودگی های قارچی ساپروفیتی و درماتوفیتی حمام های خوابگاه های دانشجویان، به کارگیری فرآیندهای پیشگیری و بهداشتی در این محیط ها از جمله شست و شوی منظم و اصولی و برطرف کردن کلنی های قارچی و همچنین استفاده از وسایل شخصی در این محیط ها نیز می تواند در کاهش آلودگی و انتقال این بیماری ها بسیار مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!