بررسی آگاهی و نگرش پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به طب مکمل و جایگزین

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرستاران و دانشجویان پرستاری به عنوان یکی از مهم ترین اعضای تیم درمان، لازم است در مورد طب مکمل و جایگزین آگاهی داشته و اطلاعات صحیح و مورد نیاز بیماران را در اختیارشان قرار دهند. این تحقیق با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری نسبت به طب مکمل و جایگزین انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی و مقطعی 162 پرستار و 115 دانشجوی پرستاری به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه دانش راجع به 19 روش مختلف طب مکمل و جایگزین بود که از پرستاران می خواست آگاهی خود از هر یک از روش های فوق را به صورت عدم آگاهی، کم، متوسط و زیاد مشخص کنند. همچنین پرسشنامه ای شامل 12 سوال به صورت مقیاس لیکرت از کاملا موافق تا کاملا مخالف جهت بررسی نگرش پرستاران نسبت به طب مکمل و جایگزین توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل شد. اطلاعات جمع آوری شده با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بیشترین آگاهی در بین دانشجویان نسبت به روش های رژیم درمانی(9/60درصد)، ماساژ(4/50درصد)، ویتامین ها (7/48درصد) و درمان های گیاهی (6/42درصد)و در بین پرستاران، روش های رژیم درمانی (1/61درصد)، ویتامین ها (1/53درصد)، ماساژ (7/45درصد)، درمان های گیاهی (3/41درصد)و دعا درمانی (8/35درصد) گزارش شد. هر دو گروه کمترین آگاهی را نسبت به روش های آروماتراپی، هومیوپاتی، کایروپراکتیک، بیوفیدبک و طب فشاری گزارش کردند. میانگین و انحراف معیار نگرش نسبت به روش های طب مکمل در مورد دانشجویان 64/9±35/62 و در پرستاران57/6±88/60 بود.
نتیجه گیری
اطلاعات پرستاران نسبت به روش های مختلف طب مکمل در حد مناسبی برای پاسخگویی به استفاده رو به رشد این روش ها در جامعه نیست. اما اکثرآنها به آن باور و نگرش متوسط و یا خوب دارند و ممکن است بدون آگاهی از مزایا و معایب این روش ها از آنها استفاده کنند. لذا بهتر است هم مباحثی از طب سنتی و مکمل در دروس دانشجویان پرستاری قرار گیرد و هم در برنامه ریزی برنامه های آموزش ضمن خدمت و آموزش مداوم پرستاران و ادامه تحصیل پرستاران به این مساله توجه بیشتری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1340103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!