پلیمری شدن هیدروژل اشتراکی آکریلیک اسید و آکریل آمید به کمک فراصوت

پیام:
چکیده:
هیدروژل ها دسته ای از فرآورده های هستند که می توانند مقادیر زیادی آب را بدون انحلال جذب کنند. این ویژگی به دلیل شبکه سازی فیزیکی یا شیمیایی زنجیرهای پلیمری آب دوست است. از امواج پرقدرت فراصوت در واکنش های پلیمری شدن و در نبود آغازگر بهره گرفته می شود. از آن جا که در یک سامانه فراصوتی، پلیمری شدن و تخریب به طور هم زمان صورت می گیرند، پلیمری شدن فراصوتی، فرآیندی پیچیده است. تشکیل هیدروژل با کمک این امواج، تنها در محیط های گرانرو مانند گلیسرول امکان پذیر است. رادیکال های H و OH به دست آمده از فرآیند حفره سازی، گام آغازی را راه اندازی می کنند. در این پژوهش، از مونومرهای آکریلی حلال در آب و عامل شبکه ساز متیلن بیس آکریل آمید در محیط دوتایی آب/گلیسرول هیدروژل به دست آمد. تابش فراصوت نه تنها به حرارت و آغازگر نیاز ندارد، بلکه زمان تشکیل فرآورده را به چند دقیقه کاهش داد. افزون بر این، هیدروژل های تهیه شده به کمک فراصوت دارای ساختار میکروسکپی یک نواخت تر و قدرت تورم بیش تری بودند. طیف سنجی های FT-IR و UV-VIS در تایید ساختارهای شبکه ای به دست آمده به کار گرفته شدند. تصاویر SEM نمونه های به دست آمده نشان دهنده ساختار نانوی یک نواخت با حفره های ریز زیاد است. فروپاشی حفره هایی که در اثر تابش فراصوت و در حین واکنش تهیه تشکیل می شوند، در انجام واکنش و ساختار فرآورده به دست آمده نقش اساسی دارند. از این روش می توان هم در ساخت و هم در کنترل سنتز (سرعت و ساختار) فرآورده های بیو(زیستی) و در سامانه های زنده – مانند رهایش دارو - بهره گرفت، از این رو همه بررسی ها در دمای ثابت 37 درجه بدن انسان انجام شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!