مقایسه نگرش افراد مطلقه و متاهل پیرامون نقش ماهواره در انسجام خانواده

پیام:
چکیده:
با توجه به نقش رسانه ها در عرصه های مختلف اجتماعی، پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه نگرش افراد متاهل و مطلقه به نقش برنامه های ماهواره ای فارسی زبان در انسجام خانواده در شهر یزد پرداخته است. در تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده شده است. این پژوهش به لحاظ معیار زمان، مقطعی، به لحاظ ماهیت، کاربردی و به لحاظ معیار وسعت، پهنانگر است. جامعه آماری این تحقیق، افراد مطلقه و متاهل شهر یزد می باشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای افراد مطلقه 211 نفر و برای افراد متاهل، 323 نفر تعیین گردید. افراد مطلقه به شیوه نمونه گیری تصادفی از لیست موجود در مرکز بهزیستی و افراد متاهل نیز بصورت خوشه ایاز مناطق مختلف سطح شهر یزد انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه بوده است که اعتبار آن به صورت محتوایی و سازه ای و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. در مجموع نزدیک به دو سوم پاسخگویان، بیشترین شبکه مورد تماشای خود را کانال های فارسی زبان با موضوعات خانوادگی اعلام نموده اند. همچنین میانگین میزان تاثیر منفی، شبکه های ماهواره ای بر انسجام خانواده از نظر نمونه آماری این تحقیق بیشتر از متوسط است ضمن اینکه افراد مطلقه و افرادی که ماهواره استفاده نمی کردند نگرش منفی تری نسبت به تاثیر ماهواره بر انسجام خانواده داشتند. هرچه پاسخگو بیشتر از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان استفاده می کرد میزان تاثیر منفی ماهواره بر روابط زناشویی، روابط والدین و فرزندان، مناسبات خانوادگی و انسجام خانواده را کمتر ارزیابی می کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!