اثربخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده بر کاهش نشانه ها و سبک های دفاعی در بیماران مبتلا به افسردگی

پیام:
چکیده:
این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده بر کاهش نشانه ها و سبک هایدفاعی در مبتلایان به افسردگی انجام شد. پژوهش حاضر،کاربردی وازنوع شبه آزمایشی که در آنازپیش-پس آزمون باگروه کنترل استفاده شده، می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال 90-91 مبتلا به افسردگی، در دانشگاه فردوسی مشهد بودند که 16 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری داوطلبانه مبتنی بر هدف انتخاب شدند و بر مبنای گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ها به کمک پرسشنامه های جمعیت شناختی،افسردگی بک وسبک های دفاعی درموردهردوگروه آزمایش و کنترل جمع آوری شد. گروه آزمایش بنا به هدف طرح، بسته ی روان درمانی روان پویشی کوتاه مدت فشرده را در 20 جلسه دریافت کردند، در حالیکه در مورد گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. بعد از پایان دوره ی روان درمانی، مجددا پرسشنامه های مذکور در مرحله پس آزمون اجرا شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده باعث کاهش نشانه های افسردگی(0/001>p)، سبک های دفاعی رشدنایافته (0/17>p) و روان رنجور(0/001>p) و همین طور منجر به افزایش سبک دفاعی رشدیافته (0/000>p) در گروه آزمایش شده است. تایید فرضیه های تحقیق مبین این است که روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده منجر به بهبود خلق و بکارگیری سبک دفاعی کار آمد رشدیافته و نیز کاهش استفاده از سبک های دفاعی سازش نایافته رشدنایافته و روان رنجور گردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!