رفتار فیزیولوژیکی میوه خرمالو، رقم کرج، در پاسخ به تیمار پس از برداشت آب گرم و دمای انبارداری

پیام:
چکیده:
اطلاعات چندانی در خصوص رفتار فیزیولوژیکی پس از برداشت ارقام خرمالوی تولید شده در منطقه کرج و نیز دمای مناسب انبارداری آنها وجود ندارد. در این پژوهش میوه خرمالو ’رقم کرج‘ در مرحله بلوغ فیزیولوژیکی برداشت و توسط تیمارهای آب گرم 45 و 50 درجه سانتی گراد هر یک در سه زمان 20، 30 و 45 دقیقه تیمار شد. همچنین به عنوان شاهد از تیمار آب 25 درجه سانتیگراد در مدت 30 دقیقه استفاده شد. سپس رفتار فیزیولوژیکی میوه های تیمار شده در طی چهار ماه نگهداری در انبار سرد در دماهای صفر، 2 و 5 درجه سانتی گراد ارزیابی شد. نتایج نشان داد که شدت علایمی مانند قهوه ای شدن سطح میوه، کاهش شدید سفتی بافت، شیوع آلودگی قارچی و کاهش خصوصیات رنگی L*، a*، b* در انبارهای 2 و 5 درجه سانتیگراد به مراتب بیشتر از انبار صفر درجه سانتی گراد بوده و بنابراین خرمالوی کرج به دمای صفر درجه سانتیگراد به منظور انبارداری مقاوم می باشد. از طرفی تیمارهای آب گرم 45 درجه سانتیگراد در زمان های 30 و 45 دقیقه و آب گرم 50 درجه سانتیگراد در زمان 20 دقیقه در مقایسه با شاهد و آب گرم 45 درجه سانتیگراد در زمان 20 دقیقه، سفتی بافت و خصوصیات رنگی میوه را در هر سه دمای انبارداری به خوبی حفظ و از شیوع آلودگی قارچی ممانعت نمودند. تیمارهای آب گرم 50 درجه سانتیگراد در زمان های 30 و 45 دقیقه، با وجود حفظ مناسب خصوصیات رنگی برخلاف سایر تیمارهای موثر آب گرم موجب بروز عارضه قهوه ای شدن سطح میوه گردیده و آلودگی قارچی قابل ملاحظه ای نیز نشان دادند. بنابراین تیمارهای آب گرم 45 درجه سانتیگراد در زمان های 30 و 45 دقیقه و آب گرم 50 درجه سانتیگراد در زمان 20 دقیقه تیمارهای قابل توصیه برای افزایش عمر پس از برداشت خرمالوی رقم کرج می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1347630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!