بررسی مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار سرطان زا در یک صنعت شیمیایی وابسته به نفت: مطالعه موردی بر روی بنزن و اپی کلروهیدرین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مواجهه شاغلین در صنایع شیمیایی با برخی از ترکیبات سرطان زا طی مدت زمان طولانی ممکن است باعث اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی آنان گردد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی مواجهه شاغلین با بنزن و اپی کلروهیدرین منتشره در هوای تنفسی شاغلین مجتمع های یکی از صنایع شیمیایی وابسته به نفت کشور است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- تحلیلی در زمستان 91 در مجتمع های یکی از صنایع شیمیایی وابسته به نفت جنوب کشور انجام پذیرفت. درمجموع 173 نفر در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند. اندازه گیری بنزن با توجه به روش شماره NIOSH 1501 و اندازه گیری اپی کلروهیدرین با استفاده از روش شماره NIOSH 1010 انجام پذیرفت. نمونه های جمع آوری شده پس از آماده سازی، به روش گاز کروماتوگرافی - طیف بین جرمی تجزیه شد..
یافته ها
از بین 346 جمع آوری شده بنزن در کلیه نمونه ها (100%) و اپی کلروهیدرین در 156 عدد از نمونه ها (45%) شناسایی شد. نتایج حاصل از آزمون آماری تفاوت معناداری را در میانگین مواجهه افراد با بنزن و اپی کلروهیدرین در کارگاه های مختلف نشان داد (Pvalue<0.05). مواجهه با بنزن در شغل ماشینر با ppm 1/68 بیشترین و در شغل مامور گشت با ppm 0/018 کمترین مقدار را نشان داد. نتایج آزمون آماری تفاوت معناداری در میانگین مواجهه افراد با بنزن در مشاغل مختلف نشان نداد (Pvalue>0.05).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که ماهیت کاری شاغلین در صنایع شیمیایی بر مواجهه آنان با ترکیبات آلی فرار در محل کار تاثیر داشته و با توجه به نزدیک بودن غلظت ترکیبات موردبررسی به ویژه بنزن به سطح اقدام و مواجهه افراد با غلظت های کمتر از حد مجاز در مدت طولانی، کاهش مواجهه افراد از طریق اقدامات کنترلی مناسب امری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!